Bedrijfscertificaat

Bedrijfscertificaat

ABC-tool downloaden voor intrekken, ophalen en verlengen van Bedrijfscertificaat

De ABC-tool is een applicatie voor het ophalen, intrekken en verlengen van het Bedrijfscertificaat. Er zijn twee versies beschikbaar. Te weten, een versie gebaseerd op Java 1.8 en een Javaloze versie. De eerste is verreweg de meest gebruikte versie. Echter voor die bedrijven die de tool willen integreren met een eigen applicatie, bestaat er de andere versie. In dat laatste geval verzoeken wij u een support verzoek in te sturen via het Support Portaal onder vermelding van 'Javaloze versie ABC-tool'.

Installatie
Volg de volgende stappen om de ABC-tool (Java 1.8 versie) te installeren:

  • Download de ABC-tool middels de button hieronder.

  • Maak een folder abctool aan waarin de ABC-tool definitief geplaatst moet worden.

  • Pak het zip-bestand uit naar de betreffende folder.

  • Ga naar de folder abctool.

  • Dubbelklik op het script ABC-tool.bat om de tool te starten.

Documentatie
Meer informatie over het gebruik van de ABC-tool kunt u vinden in de Gebruikershandleiding ABC-tool.


Welke melding krijg ik als het ABC succesvol is opgehaald?

U krijgt onderstaande boodschap op het scherm:

FAQABC1.png

Let op!! Maakt u gebruik van versie 4.1.2 (de “oude” versie) van de ABC tool dan krijgt u dezelfde melding. Het ABC dat u heeft ontvangen is echter niet te gebruiken. Download in dit geval versie 4.1.3 van de ABC Tool, trek het ABC hiermee in en haal het opnieuw op. U ontvangt dan een correct certificaat.


Wat te doen met de volgende foutboodschap bij ABC's

Het betreft hier de volgende foutboodschap.

FAQABC2.png

De volgende situaties zijn mogelijk:
1. U maakt gebruik van een verouderde versie van de ABC Tool. Download de nieuwste versie ABC tool (klik hier).
2. U heeft geen verbinding met het Internet.
3. Tijdens het verlengen van het ABC heeft zich een fout voorgedaan. Begin opnieuw met het intrekken van het ABC en haal het opnieuw op. Als de fout zich blijft voordoen neem dan contract op met de helpdesk van Digidentity.


Wijzigen beheerder Bedrijfscertificaten

Uw portaalbeheerder kan dit zelf wijzigen via het Selfservice Portaal, mits u gebruik maakt van DP-Xtra.

Maakt u geen gebruik van DP-Xtra, vul dan het Wijzigingsformulier Beheerder Bedrijfscertificaat in.


Waar vind ik de expiratiedatum (vervaldatum) van mijn Bedrijfscertificaat?

Na het ingeven van uw certificaten in de ABC-tool kunt u de vervaldatum zien door te klikken op ‘Tonen’.


Geldigheidsduur en verlengen Bedrijfscertificaat

Na uitgifte is uw Bedrijfscertificaat één jaar geldig. Voor de vervaldatum (expiratiedatum) ontvangt de beheerder van het Bedrijfscertificaat  een herinneringsbericht per e-mail. U kunt vanaf 14 dagen voor de expiratiedatum uw Bedrijfscertificaat verlengen met behulp van de ABC-tool.


Ontvang ik een wachtwoord van Solera voor mijn Bedrijfscertificaat?

Bij het gebruik van een Bedrijfscertificaat inclusief een postbus, ontvangt u naast de BCC ook een wachtwoord van Solera. Dit wachtwoord heeft u nodig voor het Ophalen en Vernieuwen van uw Bedrijfscertificaat.

Maakt u geen gebruik van een postbus, dan kiest u zelf een wachtwoord voor het Ophalen en Vernieuwen van uw Bedrijfscertificaat.

In beide gevallen is het van belang dat u de gegevens goed bewaart.

Audatex Help

Audatex Help

VHC unit updaten

VHC unit updaten

Om uw VHC te updaten volgt u onderstaande stappen :

1 Klik op het Software Update Icoon in het diagnose menu

Er wordt nu een Tools Update icoontje op de desktop van de tablet gedownload

2. Klik op het Tools Update icoontje en volg de instructies

AUDASCAN 360 MIGRATIE

AUDASCAN 360 MIGRATIE

Waar vind ik de documentatie voor Audascan 360 V2?

Download hier de documentatie


Er zijn twee versies van Audascan 360 (versie 1 en versie 2). Welke versie moet ik kiezen?

Wij adviseren klanten die nog een oudere versie van AudaScan gebruiken, over te stappen op Audascan 360 V2. Deze versie biedt ten opzichte van Audascan 360 V1 uitgebreidere informatie op het gebied van voertuigsoorten en diefstalinformatie.


Zijn oudere Audascan versies vanaf 01-01-2023 ook niet meer beschikbaar in het Informatieportaal?

Ja, oudere versies van Audascan worden ook verwijderd uit het Informatieportaal. Vanaf 01-01-2023 ziet u in het Informatieportaal alleen Audascan 360.


Heb ik nieuwe bedrijfscertificaten nodig?

Nee, autorisatie voor Audascan 360 kan op uw verzoek op bestaande bedrijfscertificaten toegevoegd worden.


Gebruikt Audascan 360 hetzelfde endpoint als eerdere versies van Audascan?

Ja, Audascan 360 is te gebruiken via de ISA Webservice. Deze zijn bereikbaar via:

  • Productie: https://isa-ws.solera.nl/isa-ws/services/isa3

  • Demo: https://isa-ws.dem.solera.nl/isa-ws/services/isa3


























Berichtendiensten

Berichtendiensten

Wat is AIMS?

AIMS staat voor Abz Internet Messaging System en is het berichtenplatform van Solera dat gebruikt wordt voor het berichtenverkeer binnen de verzekeringsbranche en de automotive schadeherstel branche..


Wat is een AIMS of I09 postbus?

Een AIMS-postbus is de fysieke postbus op het SOlera berichtenplatform (zie “Wat is AIMS”).  Solera dienstpostbussen zijn specifieke AIMS postbussen: bijvoorbeeld o.a. ESA-postbussen, Roydata-postbussen, en Audaboxen. Een I09-postbus is een andere type AIMS-postbus; dit type postbus wordt gebruikt binnen voor berichtenverkeer binnen de verzekeringswereld..


Kunnen documenten opnieuw in de postbus worden geplaatst?

Solera kan alle  - of een deel  - van de documenten opnieuw in uw postbus zetten. Restore is kosteloos. Wel wordt het opnieuw plaatsen van documenten in de postbus opgeteld bij uw verbruik.


Worden ontvangen documenten meegerekend bij het STS verbruik?

Ja, alle ontvangen documenten worden meegeteld in uw verbruik van STS Berichtendienst. Dit gebeurt in facturabele eenheden:

  • 1 ontvangen document is 8 facturabele eenheden.

Een bericht kan meerdere documenten bevatten.


Willekeurig aantal berichten op STS Webclientpagina dowloaden

U kunt uw berichten alleen downloaden per getoonde selectie. Alle berichten die op de pagina worden weergegeven, worden dan in één keer gedownload.


Berichten vanuit STS Webclient downloaden

Op de STS Webclient vindt u een tabblad ‘uitleg’. Hier kunt u lezen hoe u een document kunt downloaden.

Ga naar: https://www.abzportal.nl/stswebclient/help


URL van de STS Webclient

De link naar de STS Webservice is: https://www.abzportal.nl/stswebclient/  


Ontvangst eerste berichten na afsluiten abonnement

Solera meldt nieuwe postbussen 2 keer per maand aan bij de Verzekeraars en Volmachten, die hebben aangegeven dit digitaal te kunnen ontvangen.

In sommige gevallen moet u zelf de aanmelding doen. Bij twijfel kunt u het beste contact opnemen met de betreffende Verzekeraar/Volmacht.


I09 en POR-code intermediair

Op zoek naar uw POR-code intermediair of uw I09-nummer? Neem dan contact op met ABZ via het Support Portaal.

Let op: vermeld hierbij altijd uw debiteurnummer voor een snelle afhandeling.

RDW Services

RDW Services

Hoe vraag ik RDW Services aan?

U kunt het aanvraagformulier downloaden via deze link, https://solera.nl/s/aanvraagformulier-rdw-services.pdf.


Hoe vraag ik de Audittrail, onderdeel van RDW Services aan?

U kunt het aanvraagformulier downloaden via deze link, https://solera.nl/s/aanvraagformulier-audit-trail-rdw-services.pdf.


Waar kan ik een overzicht vinden van de kosten voor het gebruik van RDW Services?

U kunt het transactieoverzicht hier downloaden,


Wat houdt RDW Services in het kort in?

Met de dienst RDW Services is het mogelijk om via Solera zowel het Basis Kentekenregister (BKR) als het Centraal Register Wettelijke Aansprakelijkheid Motorvoertuigen (CR-WAM) van de Rijksdienst voor het Wegverkeer te raadplegen en mutaties zoals aan- en afmeldingen uit te voeren.


Op welke manieren kan ik aansluiten op RDW Services?

RDW Services is op twee manieren te gebruiken. De meest voorkomende manier van werken is het gebruiken van RDW Services via een backoffice-applicatie. De meeste grotere backoffice-leveranciers hebben een koppeling ingebouwd om RDW Services bij Solera te benaderen. Mocht uw backoffice leverancier RDW Services van Solera niet ondersteunen, vraag uw contactpersoon aldaar dan om te zien wat er mogelijk is.

U kunt RDW Services ook benaderen via het Solera Informatie portaal. Hiervoor heeft u naast een contract voor RDW Services, ook eHerkenning nodig.


Wat wordt er bedoelt met 'doelbinding'.

Er zijn in het kader van het gebruik van RDW Services, twee doelbindingen.

1. Schadeafhandeling

2. Totstandkoming en instandhouding verzekeringen

Is de doelbinding van het gebruik van RDW Services 'Schadeafhandeling', dan mogen er bevragingen gedaan worden die persoons zowel als voertuiggegevens als resultaat hebben.

Is de doelbinding van het gebruik van RDW Services 'totstandkoming en instandhouding verzekeringen', dan zijn de bevragingen beperkt tot de functies die alleen voertuiggegevens teruggeven.


Kan ik de technische documentatie opvragen om de webservice-koppeling te programmeren met Solera t.b.v. RDW Services?

RDW Services bestaat uit meerdere bevragingen / vragen die via webservice-koppelingen aangeroepen kunnen worden. Informeer bij support@solera.nl naar de mogelijkheden.


Welke vragen / functionaliteiten bevat RDW Services?

Er zijn twee categorieën waarin de vragen onder te verdelen zijn. Namelijk: RDW Bevragingen & RDW Mutaties. Vraag support@solera.nl om een kopie van de handleiding 'handleiding solera informatieportaal rdw services.pdf' om een totaal overzicht hiervan te zien, vanaf pagina 10.


Waar staat de afkorting: "BKR" voor?

BKR staat voor Basis Kenteken Register. Dit is een centrale RDW database waarin alle voertuigen met kentekens, die nog op de weg mogen rijden zijn opgenomen. Tegenwoordig wordt dit CRWAM genoemd. Centraal Register Wettelijke Aansprakelijkheid Motorrijtuigen.


Waar staat de afkorting "CRWAM" voor?

Centraal Register Wettelijke Aansprakelijkheid Motorrijtuigen. Dit is een RDW-register (database) met eigenaar en verzekeraarsinformatie.


Hoe kom ik aan testgegevens om bijvoorbeeld onze webservice-koppeling 'Controle kenteken en meldcode combinatie' te testen op de demo-omgeving van Solera?

U kunt een verzoek sturen naar support@solera.nl. Vermeld daarin voor welke functionaliteit / vraag, zoals 'Opvragen KM-Stand', u testgevallen zoekt. Wij zullen samen met de RDW opzoek gaan naar een set testgevallen.


Hoe worden de mutatiebestanden die ik middels ADN postbus berichten aanlever, verwerkt?

Een automatisch proces zorgt er aan onze kant voor dat de berichten die u aanlevert, elk half uur verstuurd worden naar de RDW. De RDW verwerkt zelf de ontvangen berichten van die dag in de avond. Het verwerkingsproces bij de RDW start elke werkdag tussen 21:30 en 22:00.


Hoe worden de mutatiebestanden die ik middels een webservicekoppeling aanlever, verwerkt?

Mutaties die middels een webservicekoppeling aangeboden worden, sturen wij 1 op 1 direct door naar de RDW. De RDW verwerkt de ontvangen berichten direct.


Ik maak gebruik van het ADN-netwerk om middels electronische postbusberichten, mutaties aan te leveren. Hoe kan ik berichten opnieuw door Solera klaar laten zetten wanneer mijn backoffice-applicatie dit niet toelaat?

U kunt hiervoor een verzoek indienen bij support@solera.nl. Geef hierbij aan, van welke dagen u de berichten opnieuw wilt laten aanbieden. De berichten worden nadat deze opnieuw zijn aangeboden aan de RDW, dezelfde nacht verwerkt. M.u.v. van weekend -en feestdagen.


Wat betekent de melding "RDW account is geblokkeerd of RDW wachtwoord is verlopen"?

Als het wachtwoord van het RDW-account is verlopen, kan niemand van die organisatie gebruik meer maken van de dienst Solera RDW Services. Het RDW-account dient in dat geval door RDW te worden teruggezet naar het oorspronkelijk uitgegeven initiële wachtwoord. Dit is door de (functioneel) beheerder binnen uw organisatie destijds schriftelijk ontvangen.

Voor het terugzetten dient contact opgenomen te worden met de ICT Servicedesk van de RDW via telefoonnummer 0598-693369, optie 4.

Nadat dit is gedaan dient de (functioneel) beheerder een nieuw wachtwoord te registeren bij het RDW account, via de ISA Beheerapplicatie. De url hiervoor is https://isa.solera.nl/isa-webclient/index.html

Het RDW wachtwoord dient telkens binnen 28 dagen gewijzigd worden. Via de ISA Beheerapplicatie kan er voor gekozen worden om dit automatisch te laten vernieuwen door Solera.


Wat betekent de melding "Er is geen centraal RDW account beschikbaar"?

U heeft het de accountgegevens van uw RDW account nog niet opgevoerd in ons systeem. Wilt u de gegevens opvoeren, maar weet u niet hoe? Stuur dan een mail naar support@solera.nl en vraag ons u de handleiding voor ISA-Management toe te sturen.


Wat is de url van de RDW Services beheerapplicatie?

Let op: U heeft, om deze pagina te mogen benaderen, eHerkenning nodig met de autorisatie 'RDW Wachtwoord'. Vraag uw Self Service Portaal beheerder voor meer informatie, of stuur een email naar support@solera.nl

Productie-omgeving : https://isamanagement.solera.nl/isamgnt/ui/

Demo-omgeving : https://isamanagement.dem.solera.nl/isamgnt/ui/


Wat is de url van het Solera Informatie Portaal?

Productie-omgeving: https://informatieportaal.solera.nl/isa-webclient/

Demo-omgeving: https://informatieportaal.dem.solera.nl/isa-webclient/


Kunnen wij ook nagaan wie een handeling middels RDW Services heeft verricht?

De Audittrail functionaliteit kan dit voor u faciliteren. Dit is een apart aan te vragen onderdeel van RDW Services. De Audittrail houdt de details bij van de bevragingen. Zo kan u, wanneer bijvoorbeeld de RDW u vraagt in het kader van een deelwaarneming, aantonen wie, wanneer, welke bevraging heeft gedaan.

ESA

ESA

ESA

ESA (Elektronische Schade Afhandeling) ondersteunt het schadeafhandelingsproces tussen leasemaatschappijen en schadeherstelbedrijven. Met ESA is het mogelijk om elektronisch standaardberichten uit te wisselen om het schadeafhandelingsproces voor leasevoertuigen efficiënt en volgens een vaste volgorde te doorlopen, van schademelding tot en met facturatie.


Huisnummer toevoegen

Vanaf 3 september 2021 is het mogelijk om via ESA berichten te sturen naar een huisnummertoevoeging:

  • Huisnummer + toevoeging mag gesplitst of gezamenlijk in huisnummer tag gezet worden (al of niet met toevoegingen).

  • Beheerders wordt geadviseerd om ervoor te zorgen dat huisnummer + evt. toevoeging gezamenlijk in het veld (tag) "huisnummer" komen te staan (zonder spaties, streepjes etc.). Er wordt niet gekeken naar wel of geen hoofdletter (bv. 1A is gelijk aan 1a). Een streepje voor een cijfer (b.v. 2-6) mag wel blijven staan om zodoende geen verwarring te krijgen met het huisnummer 26.


Na verzending ESA010 bericht aan de opdrachtgever heb ik direct een ESA021 ontvangen

Neem contact op met de opdrachtgever om te overleggen over:

  1. of de opdrachtgever een  ESA020 bericht kan verzenden

  2. of u anders een nieuwe ESA010 mag verzenden zodat deze wel wordt geaccepteerd.


De auto wordt bij een ander schadeherstelbedrijf gerepareerd. Kunnen wij via ESA een vestigingswissel doen?

Het is niet mogelijk om via ESA een vestigingswissel uit te voeren. Daarom adviseren wij u om contact op te nemen met de opdrachtgever, zodat deze een nieuwe opdracht kan verzenden naar het juiste schadeherstelbedrijf.


Ik heb een ESA050 bericht (reparatie gereed) verzonden maar wil het bedrag planning nog wijzigen in de ESA030/ESA031. 

  1. Als u de mogelijkheid heeft om een ESA035 bericht te verzenden, dan kunt u dit doen. Daarna kunt u opnieuw een ESA031 bericht (opgave planning en kosten) opstellen.

  2. Werkt u voor deze schade via het AudaFlow proces, dan is dit niet mogelijk. U moet dan contact opnemen met uw opdrachtgever.


Ik ontvang een ESA040/ESA041 bericht waarin staat dat de calculatie een afwijkend bedrag heeft.

Zorg ervoor dat het schadebedrag van de gemaakte Audatex calculatie overeenkomt met het afgegeven bedrag in het ESA030/ESA031 bericht. Hercalculeer vervolgens deze calculatie en stuur deze los naar de Audabox van de opdrachtgever (dus zonder ESA bericht).


Mijn ESA030 bericht met calculatie en foto’s worden niet goed verwerkt in AudaFlow

Controleer de volgende onderdelen:

  1. heeft u een notitie ontvangen in uw Backoffice pakket?

  2. Is het Audabox-nummer van de ontvanger juist?

  3. Is het dossiernummer juist?  Dit is met name van belang als er meerdere schades bestaan op dit kenteken.

FSQS NL Registered

FSQS-NL is a cross-sector collaboration solution that reduces the time, cost, resources and duplication needed to provide information to Banks, Building Societies Insurance Companies and Investment Companies.

FSQS NL

FSQS-NL-Registered.png

TIME

TIME


1. WAT IS TIME?

TIME is het platform voor het veilige uitwisselen van berichten en documenten van meer dan 240 verzekeraars en/of service providers richting meer dan 2.250 adviseurs.

Alle partijen die werkten met de berichtenservices EMS van Colimbra en STS van Solera zijn in 2018 overgegaan naar TIME - Total Insurance Messaging Exchange. .


2. WAT ZIJN DE KOSTEN VAN TIME VOOR HET INTERMEDIAIR?

U heeft de keuze uit 2 pakketten binnen TIME Intermediair.

Pakket A: TIME Intermediair Berichten & Documenten

Zoals ieder jaar en contractueel met u afgesproken, kijken wij op 1 november van het huidige jaar naar het gebruik van TIME over deze periode. Uw gebruik over de afgelopen 12 maanden bepaalt in welke prijstrede u vanaf januari bent ingedeeld.

Met het abonnement TIME Intermediair Berichten & Documenten kunt u diverse soorten berichten & documenten ontvangen van verzekeraars, serviceproviders en gevolmachtigden, o.a.:

  • Prolongatieberichten (PPR)

  • Mutatieberichten (PMB)

  • Bestands Interface berichten (PBI)

  • Rekening Courant berichten (INSPRI)

  • Documenten (onbeperkt te ontvangen, tellen niet mee in de staffel)

VERDER OOK GOED TE WETEN:

  • Uw klantdata wordt op een veilige manier verwerkt

  • U bespaart veel tijd door automatische verwerking van documenten en berichten

  • TIME en alle aanvullende diensten voldoen volledig aan alle wet- en regelgeving rondom het uitwisselen van berichten en documenten;

  • SIVI proof en aangesloten op eHerkenning

  • TIME is het platform voor het uitwisselen van berichten en documenten van meer dan 240 verzekeraars en/of volmachten/serviceproviders richting meer dan 2.250 adviseurs

  • Jaarlijks verwerkt TIME voor de verzekeringsbranche meer dan 210.000.000 berichten en documenten

De abonnementsprijs van dit pakket wordt bepaald door het berichtenvolume van uw kantoor. Op basis van het jaarlijks volume wordt u ingedeeld in één van de vier trede. Documenten tellen hierbij niet mee. Deze kunt u onbeperkt ontvangen. Jaarlijks per 1 november wordt uw abonnement getoetst aan het werkelijke berichtenvolume (facturabele eenheden) en indien nodig vindt aansluitend herijking van het abonnement voor het komende jaar plaats. Er vindt geen verrekening plaats van abonnementskosten over het afgelopen jaar, ongeacht of de werkelijke aantallen onder of boven de staffel vallen.

Trede
(Op basis van aantal facturabele eenheden)

Documenten onbeperkt te ontvangen

Tarief 2025 per maand

(excl btw)

TIME Intermediair Berichten en Documenten
Voor partijen die berichten/documenten ontvangen

Trede 1 (1 - 50.000)

€ 118,14

Trede 2 (50.000 - 500.000)

€ 219,19

Trede 3 (500.000 - 1.000.000)

€ 421,10

Trede 4 (> 1.000.000)

€ 1.136,20

TIME Intermediair Documenten
Voor partijen die alleen documenten ontvangen

Vaste abonnementsprijs

€ 40,99

Prijzen per 1-1-2025 per maand exclusief btw.

Pakket B: TIME Intermediair Documenten

Binnen dit pakket kunt u automatisch onbeperkt digitale documenten in uw assurantiesoftwarepakket ontvangen van verzekeraars, serviceproviders en volmachten.

De prijs per 1-1-2025 is € 40,99 per maand exclusief btw.


3. OVER WELKE PERIODE GAAT DE HERIJKING TIME INTERMEDIAIR BERICHTEN & DOCUMENTEN?

Jaarlijks in november wordt de herijking uitgevoerd. De herijkingsperiode loopt van november van het vorige jaar t/m oktober van het lopende jaar. De nieuwe prijs gaat in per 1 januari van het volgende jaar.


4. HOE WORDT HET BERICHTENVOLUME TIME INTERMEDIAIR BERICHTEN & DOCUMENTEN VASTGESTELD?

Het berichtenvolume TIME Intermediair Berichten & Documenten wordt gebaseerd op het aantal facturabele eenheden dat gedurende de herijkingsperiode is ontvangen in de STS postbus(sen) en de EMS postbus(sen). Ontvangen documenten worden niet meegeteld.

De rekenregels om van berichten tot facturabele eenheden te komen zijn:

Prolongaties (PPR): per geprolongeerde polis wordt 1 facturabele eenheid gerekend

Alle overige berichten: het aantal bytes van het bericht + 50 gedeeld door 100

Bijvoorbeeld 1 PMB bericht is 780 bytes groot. De rekensom wordt dan (780 +50)/100=8,3 eenheden. De decimaal wordt er afgehaald om tot een geheel getal te komen. Uiteindelijk komt hier 8 eenheden uit.


5. IK GA EEN trede OMHOOG. WAAROM IS MIJN BERICHTENVOLUME ZOVEEL HOGER DAN VOORGAANDE JAREN?

In de herijkingsperiode van november t/m oktober is net als vorig jaar het berichtenvolume gebaseerd op het aantal ontvangen facturabele eenheden in de STS postbus(sen) én de EMS postbus(sen). De ontvangen documenten zijn en blijven zonder kosten onbeperkt te ontvangen.


6. WAAROM IS HET PRIJSVERSCHIL ZO GROOT TUSSEN trede 1 en trede 2 van TIME INTERMEDIAIR BERICHTEN & DOCUMENTEN?

Trede 1 is de instapstaffel. In staffel 2 kunt u tot 500.000 facturabele eenheden ontvangen. Dit is het tienvoudige van trede 1.

Trede 1 1 – 50.000 eenheden

Trede 2 50.000 – 500.000 eenheden


 7. WAAROM HEB IK GEEN BRIEF ONTVANGEN NAAR AANLEIDING VAN DE HERIJKING?

Alleen als u van trede wijzigt (hoger/lager), ontvangt u daarvan bericht. Als u geen bericht hebt ontvangen, dan verandert er niets voor u. U blijft in dezelfde trede. Het maandbedrag wordt alleen verhoogd met de eventuele jaarlijkse indexatie zoals aan u bericht in een separate mail eind oktober.


8. VAN WELKE PARTIJEN KAN IK BERICHTEN EN DOCUMENTEN ONTVANGEN?

U kunt van de partijen in bijgaande lijst berichten en documenten ontvangen.

Overzicht verzenders TIME


9. IK WIL OOK GRAAG DOCUMENTEN GAAN ONTVANGEN. HOE REGEL IK DIT?

Voor het ontvangen van documenten heeft u een EMS postbus nodig.

Als u al een EMS postbus heeft, maar het nummer/wachtwoord niet meer heeft, kunnen wij het nummer voor u opzoeken en u van een nieuw wachtwoord voorzien.

Als u nog geen EMS postbus heeft, dan kunnen wij deze voor u aanmaken. U ontvangt van ons de gegevens. Met het EMS postbusnummer en de inloggegevens kunt u contact opnemen met uw systeemhuis voor inrichting van de postbus in uw assurantiesoftwarepakket.


10. KAN IK AANGEVEN VAN WELKE VERZENDERS IK DOCUMENTEN WIL ONTVANGEN?

Wanneer u een EMS postbus hebt, ontvangt u van alle verzenders uit de lijst (zie vraag 9) documenten.


11. ER IS SPRAKE VAN 2 BEDRIJVEN BINNEN EEN HOLDING OF EEN FUSIE VAN 2 BEDRIJVEN. MOET IK 2 CONTRACTEN VOOR TIME AFSLUITEN?

Wanneer u voor 2 juridische entiteiten (dus 2 KvK - inschrijvingen) gebruik wilt maken van TIME, dan dient u 2 contracten af te sluiten. U kunt er ook voor kiezen meerdere postbussen aan 1 bedrijf te koppelen. In dat geval kunt u volstaan met 1 TIME contract. Postbussen kunnen administratief van het ene naar het andere bedrijf worden overgezet.


12. WIE MOET IK BELLEN/MAILEN WANNEER IK VRAGEN HEB OVER MIJN POSTBUS OF DE STATUS VAN MIJN BERICHTEN EN/OF DOCUMENTEN IN DE POSTBUS?

Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met onze collega’s van support via ServiceFS@Solera.nl of de FAQ raadplegen via https://solera.nl/time

Wij zijn daarnaast iedere werkdag bereikbaar tussen 8:00 en 18:00 uur op het nummer 088 - 600 6400, optie 3


VRAGEN M.B.T. DE VERWERKERSOVEREENKOMST

 

13. WAAROM WORDT UNIT4 GENOEMD IN DE VERWERKERSOVEREENKOMST?

Unit4 is de partij die door Colimbra wordt ingeschakeld voor hosting en beheer. Solera staat ervoor in dat deze partij aan dezelfde contractuele verplichtingen voldoet als waaraan Solera zich behoort te voldoen.


14. WAT GEBEURT ER ALS IK DE VERWERKERSOVEREENKOMST NIET TEKEN EN RETOURNEER?

Onze klanten zijn onder de huidige- en toekomstige wetgeving verplicht om een verwerkersovereenkomst te sluiten in geval van het uitbesteden van verwerken van persoonsgegevens  (art. 14 Wet bescherming persoonsgegevens). Doet u dit niet, dan blijft u zelf verantwoordelijk voor eventuele fouten die Solera maakt bij deze verwerking. Het niet ondertekenen is om die reden zeer onverstandig en in het nadeel van uw bedrijf en uw klanten.

Wanneer u de verwerkersovereenkomst niet ondertekent, dan zullen wij dit vastleggen.


15. WELKE KOSTEN WORDEN BEDOELD IN ARTIKEL 7 VAN DE VERWERKERSOVEREENKOMST?

Dit betreft bijvoorbeeld kosten die voortkomen uit de tijd die gemoeid gaat met het opsporen en overhandigen van de persoonsgegevens van de betrokkene. Mogelijk is deze data versleuteld of moeilijk terug te vinden in onze systemen. Hier kan veel tijd mee gemoeid gaan.

Deze tijd willen we vergoed zien worden door de verantwoordelijke. Dat is immers de partij die voor de betrokkene een dienst levert.


16. IN ARTIKEL 8 WORDT GESPROKEN OVER DE GELDIGHEIDSDUUR VAN DE OVEREENKOMST. WAT WORDT HIERMEE BEDOELD?

De geldigheidsduur van de verwerkersovereenkomst loopt gelijk met de overeenkomst die we met de klant hebben. De ondertekening van het aanvraagformulier leidt tot een overeenkomst. Oftewel op het moment dat u het aanvraagformulier hebt ondertekend, gaat de overeenkomst in. De verwerkersovereenkomst duurt totdat de overeenkomst wordt beëindigd.


Handleidingen

Handleidingen

Handleiding Twee-factor Authenticatie (2FA) Atosi

Download de 2FA handleiding


Handleiding SLA dashboard

Download de Handleiding SLA dashboard


Handleiding eHerkenning - Solera Portaal voor gebruikers

Download de Handleiding Solera Portaal voor gebruikers


Handleiding eHerkenning - Solera Portaal voor Solera Portaalbeheerders

Download de Handleiding Solera Portaal voor Solera Portaalbeheerders


Handleiding Audamobile - Uw eigen wachtwoord beheren met uw DP

Download de handleiding Audamobile - Uw eigen wachtwoord beheren met uw DP


Handleiding Audamobile - Starten met de app

Download de handleiding Audamobile - Starten met de app


Handleiding SCS Expertise

Download de handleiding SCS Expertise


Handleiding ABC-tool

Download de Gebruikershandleiding ABC-tool.


Handleiding AudaPadWeb 3

Download de Handleiding AudaPadWeb 3.

Dw Werkplaats app: ondersteunde devices

Dw Werkplaats app: ondersteunde devices

Dw Werkplaats App is de werkplaats app van Dw. Afhankelijk van uw wensen kunt u er mee klokken, foto's maken, checklists bijwerken en nog veel meer. 


De volgende devices zijn door ons getest en geschikt bevonden om gebruik te maken van de Werkplaats App. (peildatum 29-10 2021)

  • Apple iOS

    • Alle devices met iOS8 t/m iOS 14.x

    • iPad (7th generation) iOS 15.0.

  • Android

    • SAMSUNG TAB A7 (Versie one UI 3.1 en Android 11)

Let op:

  1. Overige devices en (versies van) besturingssystemen zijn niet door ons getest.

  2. Indien een device niet door ons getest is wil dit niet zeggen dat het niet geschikt is voor de Werkplaats App.

  3. Solera ondersteund geen hardware; ook indien we devices hebben getest en geschikt bevonden voor gebruik met de Werkplaats App wordt de hardware zelf niet door Solera ondersteund.

  4. Bovenstaande testresultaten zijn enkel indicatief, hier kunnen geen rechten aan ontleend worden.

  5. Solera staat in geen enkel geval garant voor de werking van de Werkplaats App op een specifiek device.

Download de app via de Google Play Store (Android)
Download de app via de Apple App Store (iOS)

 

Machtiging doorlopende SEPA incasso

Machtiging doorlopende SEPA incasso

t.b.v. facturatie Commerce Delta diensten door Solera Nederland

Vul het onderstaande formulier in om Solera Nederland toestemming te geven de verschuldigde bedragen automatisch te incasseren voor de afgenomen diensten

Om het formulier optimaal te laten werken vragen we u het formulier te openen in Adobe Acrobat. 

Dw intake

Dw intake

Naar welke herstellers kan ik als dealer mijn intake versturen?

Als dealer kunt u een intake versturen naar alle herstellers die gebruik maken van DWgo! of DW pro als backoffice pakket. Hierbij dient de hersteller die gebruik maakt van DW pro ook te beschikken over AudaMobile om het dossier in goede order te kunnen ontvangen.


Waar kan ik de software downloaden die nodig is voor het aansturen van de kentekenkaart lezer?

De software is geschikt voor Windows versies vanaf windows 7 en hoger. U kunt de software downloaden vanaf de volgende locatie: https://www.dwsecure.nl/SoleraApps/Downloads/setup.exe


De kenteken card reader werkt niet goed, wat kan ik doen?

Als de kentekenkaart niet goed wordt ingelezen; ontkoppel dan de kenteken card reader (uit de USB poort) en sluit de kenteken card app af (in Windows). Sluit vervolgens de kentekencard reader opnieuw aan op de USB poort om daarna de kenteken card app opnieuw op te starten.


Kan ik als hersteller een ontvangen intake ook met AudaMobile verwerken?

Ja, dat kan. Hiervoor is wel een aanvullende handeling vereist in AudaMobile omdat de intake in AudaMobile nog niet als schadedossier wordt herkend. Hiervoor is het nodig om in AudaMobile het type schadeinvoer op ‘AudaMobile’ te zetten. Open hiervoor het dossier in AudaMobile en wijzig het type schadeinvoer onderin het eerste tabblad van het dossier. Klik vervolgens op opslaan en het dossier zal vervolgens als schadedossier worden herkend.  

AutoOnline

AutoOnline

Met ruim een miljoen aangeboden voertuigen per jaar en meer dan 10.000 tevreden klanten is AUTOonline de grootste restwaardebeurs van Europa. Onze schaalgrootte garandeert u een eerlijke restwaardebepaling of u profiteert van het ruime aanbod. Bent u een opkoper, expert, leasemaatschappij, verzekeraar of andere geïnteresseerde: laat de markt voor u werken en kies AUTOonline!

Hier vind u de algemene voorwaarden voor het gebruik van AutoOnline

Solera algemeen

Solera algemeen

Een klacht indienen

Solera wil graag dat u tevreden bent. Kunnen wij iets verbeteren aan onze services en dienstverlening? Of bent u niet tevreden over de manier waarop u geholpen bent? Vertel het ons, dan zoeken wij naar een passende oplossing.

Hoe kunt u reageren?
Geef uw klacht online aan ons door via ons contact formulier:

AudaScan

AudaScan

Hoe vraag ik Audascan 360 aan?

Voor meer informatie over het aanvragen en aansluiten op Audascan 360, kunt u hiervoor een verzoek sturen naar support@solera.nl


Wat houdt Audascan 360 in het kort in?

Met de dienst Audascan 360 ontvangt u voertuiginformatie ter ondersteuning en vereenvoudiging van uw bedrijfsprocessen op basis van een kenteken. Het Audascan antwoord-bericht is een verzameling van voertuiginformatie, gewonnen uit verschillende bronnen. Waaronder Autotelex, de RDW en eigen bronnen.


Op welke manieren kan ik aansluiten op Audascan 360?

Audascan 360 is op twee manieren te gebruiken. De meest voorkomende manier van werken is het gebruiken van Audascan 360 via een backoffice-applicatie. De meeste grotere backoffice-leveranciers hebben een koppeling ingebouwd om Audascan bij Solera te benaderen. Mocht uw backoffice leverancier Audascan niet ondersteunen, vraag dan uw contactpersoon aldaar om te zien wat er mogelijk is.

U kunt RDW Services ook benaderen via het Solera Informatie portaal. Hiervoor heeft u naast een contract voor RDW Services, ook een digitaal paspoort/eHerkenning nodig.


Waar kan ik de technische documentatie opvragen om de webservice-koppeling te programmeren met Solera t.b.v. Audascan 360?

U kunt een verzoek indienen bij support@solera.nl om zodoende de documentatie van Audascan 360 te ontvangen.


Hoe kom ik aan testgegevens om bijvoorbeeld mijn webservice-koppeling 'Audascan 360' te testen op de demo-omgeving van Solera?

U kunt een verzoek sturen naar support@solera.nl. Vermeld daarin wat voor testgevallen u zoekt. Vermeldt in het verzoek dat u bijvoorbeeld opzoek bent naar 10 kentekens met de merknaam "X", waarbij 5 kentekens een cataloguswaarde hebben van >20.000,-. Of dat u vijf testkentekens zoekt van voor 1990, die 5 of 3-deurs zijn.


Waarom wijkt de datum eerste toelating af met de kenteken datum deel 1?

Dit komt omdat het een voertuig is dat geïmporteerd is.

- Datum eerste toelating geeft aan wanneer het voertuig voor het eerst op de weg is toegelaten. (dit kan buiten Nederland plaatsvinden.)
- Kenteken datum deel 1 geeft aan wanneer het voertuig in Nederland voor het eerst op naam is gezet.


De dagwaarde verschilt tussen een bevraging op kenteken en kilometerstand en wanneer ik op een Autotelex-code doorklik. Hoe kan dat?

Doordat de kilometerstand wordt ingevoerd wijkt de dagwaarde bij de eerste bevraging af van wanneer er een bevraging wordt gedaan aan de hand van een Autotelex-code. Hierin wordt namelijk de kilometerstand niet meegenomen.


Waarom kloppen de foto’s niet van het voertuig?

De foto’s die getoond worden zijn afkomstig van een catalogus of een brochure. De foto’s geven slechts een indicatie van het voertuig weer.


Waarom komt er geen informatie terug bij het invoeren van een kenteken van een driewielig motorvoertuig, caravan of aanhanger?

Voor deze categorieën is alleen RDW informatie beschikbaar.


Een gegeven in Audascan wijkt af van wat RDW opgeeft.

Audascan geeft voertuigdata, op basis van een kenteken. De data is afkomstig van RDW en is aangevuld met specifieke uitvoeringsdata afkomstig van importeurs.

Als de aangevulde data van de importeur niet juist is, deze is te vinden onder de kop "Uitvoeringsgegevens", moet de eigenaar/berijder zelf via de importeur of dealer de gegevens opvragen en deze doorsturen naar Solera. De provider van de importeursdata zal, na onderzoek van deze gegevens, vervolgens het type/model wijzigen.

Als de data afkomstig van RDW, te vinden onder de kop "Algemene gegevens", niet juist is, dient de eigenaar/berijder contact op te nemen met RDW.


Hoe kan ik een kenteken laten koppelen met een Autotelex sleutel/data?

Doorloop de volgende stappen:

Meld het betreffende kenteken via automotive@solera.nl.

Solera zorgt ervoor dat het koppelverzoek bij de provider wordt verwerkt.


Waarom kan een bepaald kenteken niet gekoppeld worden?

Hiervoor zijn twee mogelijke oorzaken: 

Het is een zgn.. "grijs import-voertuig". Dit zijn type voertuigen die niet in NL zijn geleverd. Hiervoor is te weinig technische en prijs-technische informatie bekend.

Kenteken kan "te jong" zijn. Recent uitgegeven kentekens moeten nog worden verwerkt bij RDW. Het kan een paar dagen duren voordat die informatie ook bij VWE en Autotelex bekend zijn.