Overzicht van TIME verzenders
Overzicht van TIME verzenders
De ABC-tool is een applicatie voor het ophalen, intrekken en verlengen van het Bedrijfscertificaat. Er zijn twee versies beschikbaar. Te weten, een versie gebaseerd op Java 1.8 en een Javaloze versie. De eerste is verreweg de meest gebruikte versie. Echter voor die bedrijven die de tool willen integreren met een eigen applicatie, bestaat er de andere versie. In dat laatste geval verzoeken wij u een support verzoek in te sturen via het Support Portaal onder vermelding van 'Javaloze versie ABC-tool'.
Installatie
Volg de volgende stappen om de ABC-tool (Java 1.8 versie) te installeren:
Download de ABC-tool middels de button hieronder.
Maak een folder abctool aan waarin de ABC-tool definitief geplaatst moet worden.
Pak het zip-bestand uit naar de betreffende folder.
Ga naar de folder abctool.
Dubbelklik op het script ABC-tool.bat om de tool te starten.
Documentatie
Meer informatie over het gebruik van de ABC-tool kunt u vinden in de Gebruikershandleiding ABC-tool.
U krijgt onderstaande boodschap op het scherm:
Let op!! Maakt u gebruik van versie 4.1.2 (de “oude” versie) van de ABC tool dan krijgt u dezelfde melding. Het ABC dat u heeft ontvangen is echter niet te gebruiken. Download in dit geval versie 4.1.3 van de ABC Tool, trek het ABC hiermee in en haal het opnieuw op. U ontvangt dan een correct certificaat.
Het betreft hier de volgende foutboodschap.
De volgende situaties zijn mogelijk:
1. U maakt gebruik van een verouderde versie van de ABC Tool. Download de nieuwste versie ABC tool (klik hier).
2. U heeft geen verbinding met het Internet.
3. Tijdens het verlengen van het ABC heeft zich een fout voorgedaan. Begin opnieuw met het intrekken van het ABC en haal het opnieuw op. Als de fout zich blijft voordoen neem dan contract op met de helpdesk van Digidentity.
Uw portaalbeheerder kan dit zelf wijzigen via het Selfservice Portaal, mits u gebruik maakt van DP-Xtra.
Maakt u geen gebruik van DP-Xtra, vul dan het Wijzigingsformulier Beheerder Bedrijfscertificaat in.
Na het ingeven van uw certificaten in de ABC-tool kunt u de vervaldatum zien door te klikken op ‘Tonen’.
Na uitgifte is uw Bedrijfscertificaat één jaar geldig. Voor de vervaldatum (expiratiedatum) ontvangt de beheerder van het Bedrijfscertificaat een herinneringsbericht per e-mail. U kunt vanaf 14 dagen voor de expiratiedatum uw Bedrijfscertificaat verlengen met behulp van de ABC-tool.
Bij het gebruik van een Bedrijfscertificaat inclusief een postbus, ontvangt u naast de BCC ook een wachtwoord van Solera. Dit wachtwoord heeft u nodig voor het Ophalen en Vernieuwen van uw Bedrijfscertificaat.
Maakt u geen gebruik van een postbus, dan kiest u zelf een wachtwoord voor het Ophalen en Vernieuwen van uw Bedrijfscertificaat.
In beide gevallen is het van belang dat u de gegevens goed bewaart.
Hieronder vindt u een aantal links naar ondersteunende documenten voor AudaPadWeb, Qapter en Audatex.
Heeft u andere vragen? Zoek het antwoord op uw vraag in de Kennisbank of neem contact met ons op via het Support Portaal.
Om uw VHC te updaten volgt u onderstaande stappen :
1 Klik op het Software Update Icoon in het diagnose menu
Er wordt nu een Tools Update icoontje op de desktop van de tablet gedownload
2. Klik op het Tools Update icoontje en volg de instructies
Download hier de documentatie
Wij adviseren klanten die nog een oudere versie van AudaScan gebruiken, over te stappen op Audascan 360 V2. Deze versie biedt ten opzichte van Audascan 360 V1 uitgebreidere informatie op het gebied van voertuigsoorten en diefstalinformatie.
Ja, oudere versies van Audascan worden ook verwijderd uit het Informatieportaal. Vanaf 01-01-2023 ziet u in het Informatieportaal alleen Audascan 360.
Nee, autorisatie voor Audascan 360 kan op uw verzoek op bestaande bedrijfscertificaten toegevoegd worden.
Ja, Audascan 360 is te gebruiken via de ISA Webservice. Deze zijn bereikbaar via:
Productie: https://isa-ws.solera.nl/isa-ws/services/isa3
Demo: https://isa-ws.dem.solera.nl/isa-ws/services/isa3
AIMS staat voor Abz Internet Messaging System en is het berichtenplatform van Solera dat gebruikt wordt voor het berichtenverkeer binnen de verzekeringsbranche en de automotive schadeherstel branche..
Een AIMS-postbus is de fysieke postbus op het SOlera berichtenplatform (zie “Wat is AIMS”). Solera dienstpostbussen zijn specifieke AIMS postbussen: bijvoorbeeld o.a. ESA-postbussen, Roydata-postbussen, en Audaboxen. Een I09-postbus is een andere type AIMS-postbus; dit type postbus wordt gebruikt binnen voor berichtenverkeer binnen de verzekeringswereld..
Solera kan alle - of een deel - van de documenten opnieuw in uw postbus zetten. Restore is kosteloos. Wel wordt het opnieuw plaatsen van documenten in de postbus opgeteld bij uw verbruik.
Ja, alle ontvangen documenten worden meegeteld in uw verbruik van STS Berichtendienst. Dit gebeurt in facturabele eenheden:
1 ontvangen document is 8 facturabele eenheden.
Een bericht kan meerdere documenten bevatten.
U kunt uw berichten alleen downloaden per getoonde selectie. Alle berichten die op de pagina worden weergegeven, worden dan in één keer gedownload.
Op de STS Webclient vindt u een tabblad ‘uitleg’. Hier kunt u lezen hoe u een document kunt downloaden.
De link naar de STS Webservice is: https://www.abzportal.nl/stswebclient/
Solera meldt nieuwe postbussen 2 keer per maand aan bij de Verzekeraars en Volmachten, die hebben aangegeven dit digitaal te kunnen ontvangen.
In sommige gevallen moet u zelf de aanmelding doen. Bij twijfel kunt u het beste contact opnemen met de betreffende Verzekeraar/Volmacht.
Op zoek naar uw POR-code intermediair of uw I09-nummer? Neem dan contact op met ABZ via het Support Portaal.
Let op: vermeld hierbij altijd uw debiteurnummer voor een snelle afhandeling.
U kunt het aanvraagformulier downloaden via deze link, https://solera.nl/s/aanvraagformulier-rdw-services.pdf.
U kunt het aanvraagformulier downloaden via deze link, https://solera.nl/s/aanvraagformulier-audit-trail-rdw-services.pdf.
U kunt het transactieoverzicht hier downloaden,
Met de dienst RDW Services is het mogelijk om via Solera zowel het Basis Kentekenregister (BKR) als het Centraal Register Wettelijke Aansprakelijkheid Motorvoertuigen (CR-WAM) van de Rijksdienst voor het Wegverkeer te raadplegen en mutaties zoals aan- en afmeldingen uit te voeren.
RDW Services is op twee manieren te gebruiken. De meest voorkomende manier van werken is het gebruiken van RDW Services via een backoffice-applicatie. De meeste grotere backoffice-leveranciers hebben een koppeling ingebouwd om RDW Services bij Solera te benaderen. Mocht uw backoffice leverancier RDW Services van Solera niet ondersteunen, vraag uw contactpersoon aldaar dan om te zien wat er mogelijk is.
U kunt RDW Services ook benaderen via het Solera Informatie portaal. Hiervoor heeft u naast een contract voor RDW Services, ook eHerkenning nodig.
Er zijn in het kader van het gebruik van RDW Services, twee doelbindingen.
1. Schadeafhandeling
2. Totstandkoming en instandhouding verzekeringen
Is de doelbinding van het gebruik van RDW Services 'Schadeafhandeling', dan mogen er bevragingen gedaan worden die persoons zowel als voertuiggegevens als resultaat hebben.
Is de doelbinding van het gebruik van RDW Services 'totstandkoming en instandhouding verzekeringen', dan zijn de bevragingen beperkt tot de functies die alleen voertuiggegevens teruggeven.
RDW Services bestaat uit meerdere bevragingen / vragen die via webservice-koppelingen aangeroepen kunnen worden. Informeer bij support@solera.nl naar de mogelijkheden.
Er zijn twee categorieën waarin de vragen onder te verdelen zijn. Namelijk: RDW Bevragingen & RDW Mutaties. Vraag support@solera.nl om een kopie van de handleiding 'handleiding solera informatieportaal rdw services.pdf' om een totaal overzicht hiervan te zien, vanaf pagina 10.
BKR staat voor Basis Kenteken Register. Dit is een centrale RDW database waarin alle voertuigen met kentekens, die nog op de weg mogen rijden zijn opgenomen. Tegenwoordig wordt dit CRWAM genoemd. Centraal Register Wettelijke Aansprakelijkheid Motorrijtuigen.
Centraal Register Wettelijke Aansprakelijkheid Motorrijtuigen. Dit is een RDW-register (database) met eigenaar en verzekeraarsinformatie.
U kunt een verzoek sturen naar support@solera.nl. Vermeld daarin voor welke functionaliteit / vraag, zoals 'Opvragen KM-Stand', u testgevallen zoekt. Wij zullen samen met de RDW opzoek gaan naar een set testgevallen.
Een automatisch proces zorgt er aan onze kant voor dat de berichten die u aanlevert, elk half uur verstuurd worden naar de RDW. De RDW verwerkt zelf de ontvangen berichten van die dag in de avond. Het verwerkingsproces bij de RDW start elke werkdag tussen 21:30 en 22:00.
Mutaties die middels een webservicekoppeling aangeboden worden, sturen wij 1 op 1 direct door naar de RDW. De RDW verwerkt de ontvangen berichten direct.
U kunt hiervoor een verzoek indienen bij support@solera.nl. Geef hierbij aan, van welke dagen u de berichten opnieuw wilt laten aanbieden. De berichten worden nadat deze opnieuw zijn aangeboden aan de RDW, dezelfde nacht verwerkt. M.u.v. van weekend -en feestdagen.
Als het wachtwoord van het RDW-account is verlopen, kan niemand van die organisatie gebruik meer maken van de dienst Solera RDW Services. Het RDW-account dient in dat geval door RDW te worden teruggezet naar het oorspronkelijk uitgegeven initiële wachtwoord. Dit is door de (functioneel) beheerder binnen uw organisatie destijds schriftelijk ontvangen.
Voor het terugzetten dient contact opgenomen te worden met de ICT Servicedesk van de RDW via telefoonnummer 0598-693369, optie 4.
Nadat dit is gedaan dient de (functioneel) beheerder een nieuw wachtwoord te registeren bij het RDW account, via de ISA Beheerapplicatie. De url hiervoor is https://isa.solera.nl/isa-webclient/index.html
Het RDW wachtwoord dient telkens binnen 28 dagen gewijzigd worden. Via de ISA Beheerapplicatie kan er voor gekozen worden om dit automatisch te laten vernieuwen door Solera.
U heeft het de accountgegevens van uw RDW account nog niet opgevoerd in ons systeem. Wilt u de gegevens opvoeren, maar weet u niet hoe? Stuur dan een mail naar support@solera.nl en vraag ons u de handleiding voor ISA-Management toe te sturen.
Productie-omgeving : https://isamanagement.solera.nl/isamgnt/ui/
Demo-omgeving : https://isamanagement.dem.solera.nl/isamgnt/ui/
Productie-omgeving: https://informatieportaal.solera.nl/isa-webclient/
Demo-omgeving: https://informatieportaal.dem.solera.nl/isa-webclient/
De Audittrail functionaliteit kan dit voor u faciliteren. Dit is een apart aan te vragen onderdeel van RDW Services. De Audittrail houdt de details bij van de bevragingen. Zo kan u, wanneer bijvoorbeeld de RDW u vraagt in het kader van een deelwaarneming, aantonen wie, wanneer, welke bevraging heeft gedaan.
ESA (Elektronische Schade Afhandeling) ondersteunt het schadeafhandelingsproces tussen leasemaatschappijen en schadeherstelbedrijven. Met ESA is het mogelijk om elektronisch standaardberichten uit te wisselen om het schadeafhandelingsproces voor leasevoertuigen efficiënt en volgens een vaste volgorde te doorlopen, van schademelding tot en met facturatie.
Vanaf 3 september 2021 is het mogelijk om via ESA berichten te sturen naar een huisnummertoevoeging:
Huisnummer + toevoeging mag gesplitst of gezamenlijk in huisnummer tag gezet worden (al of niet met toevoegingen).
Beheerders wordt geadviseerd om ervoor te zorgen dat huisnummer + evt. toevoeging gezamenlijk in het veld (tag) "huisnummer" komen te staan (zonder spaties, streepjes etc.). Er wordt niet gekeken naar wel of geen hoofdletter (bv. 1A is gelijk aan 1a). Een streepje voor een cijfer (b.v. 2-6) mag wel blijven staan om zodoende geen verwarring te krijgen met het huisnummer 26.
Neem contact op met de opdrachtgever om te overleggen over:
of de opdrachtgever een ESA020 bericht kan verzenden
of u anders een nieuwe ESA010 mag verzenden zodat deze wel wordt geaccepteerd.
Het is niet mogelijk om via ESA een vestigingswissel uit te voeren. Daarom adviseren wij u om contact op te nemen met de opdrachtgever, zodat deze een nieuwe opdracht kan verzenden naar het juiste schadeherstelbedrijf.
Als u de mogelijkheid heeft om een ESA035 bericht te verzenden, dan kunt u dit doen. Daarna kunt u opnieuw een ESA031 bericht (opgave planning en kosten) opstellen.
Werkt u voor deze schade via het AudaFlow proces, dan is dit niet mogelijk. U moet dan contact opnemen met uw opdrachtgever.
Zorg ervoor dat het schadebedrag van de gemaakte Audatex calculatie overeenkomt met het afgegeven bedrag in het ESA030/ESA031 bericht. Hercalculeer vervolgens deze calculatie en stuur deze los naar de Audabox van de opdrachtgever (dus zonder ESA bericht).
Controleer de volgende onderdelen:
heeft u een notitie ontvangen in uw Backoffice pakket?
Is het Audabox-nummer van de ontvanger juist?
Is het dossiernummer juist? Dit is met name van belang als er meerdere schades bestaan op dit kenteken.
Het kenteken moet u alleen in de bevraging invullen als u er zeker van bent dat op dit kenteken de royementsgegevens zijn aangeleverd. Dat hoeft dus niet het kenteken te zijn waarop een verzekering wordt aangevraagd. Indien het verkeerde kenteken wordt opgegeven verlaagt dit de score. In dat geval kan beter geen kenteken worden meegegeven.
Indien het kenteken waarop de royementsgegevens zijn afgegeven met enige zekerheid bekend zijn dan kan gebruik worden gemaakt van de STP bevraging. Er wordt dan alleen gezocht naar royementsgegevens op dat kenteken. Mogelijk is dit ook partieel door te voeren. Als bijvoorbeeld is vastgesteld dat het voertuig reeds bij verzekerde in bezit was, kan voor deze polissen het beschikbare kenteken in de bevraging worden meegenomen. Het 'oude' kenteken hoeft dan niet te worden uitgevraagd.
Bij de doorlooptijd dient er rekening mee te worden gehouden dat zo'n 90% van de royementsgegevens binnen vijf weken na de royementsdatum zijn aangeleverd. Standaard de volle 99 dagen laten doorzoeken lijkt daarmee erg lang en niet effectief.
Voor de 'zoekperiode' geldt in een standaardsituatie dat meer dan een maand voor de royementsdatum/aanvangsdatum van een nieuwe polis niet zinvol is. Hierbij wordt er vanuit gegaan dat in het overgrote deel van de gevallen mensen nauwelijks of geen periode tussen twee verzekeringen hebben. De zoekperiode standaard op langer dan een jaar zetten zal er toe leiden dat veelvuldig oude royementsgegevens worden opgehaald. Dit leidt tot royementsgegevens met één schadevrij jaar te weinig.
De functies doorzoeken op postcode, huisnummer en kopie toestaan op 'ja' zijn bij uitstek functies die gebruikt worden bij handmatige zoekacties indien niet automatisch de juiste gegevens zijn gevonden.
Het meegeven van het polisnummer heeft slechts een functie als "knock-out criterium". Met andere woorden: indien meerdere gegevens worden gevonden, worden in dat geval slechts die gegevens gepresenteerd die bij dat polisnummer horen. Het gaat hier om het polisnummer van de partij die de gegevens heeft afgegeven. Worden er geen gegevens op dat polisnummer gevonden dan worden de overige gevonden gegevens gepresenteerd.
Sinds 2003 bestaat de Stichting Efficiënte Processen Schadeverzekeraars, ook wel afgekort tot de Stichting EPS of SEPS.
De stichting heeft tot doel efficiency voordelen te behalen voor schadeverzekeraars op gebieden waar de concurrentiële verhoudingen tussen de verschillende maatschappijen niet wordt beïnvloed.
Een gebruiker kan niet rechtstreeks uit Roy-data verwijderd worden. Een gebruiker verdwijnt uit het Roy-data overzicht 'Gebruikersrollen instellen' als het Digitale Paspoort van de gebruiker niet meer geautoriseerd is voor Roy-data.
Invoeren van royementen is alleen mogelijk als de gebruiker daarvoor geautoriseerd is.
De Gebruiker-beheerder van Roy-data kan een andere gebruiker autoriseren door in het scherm ‘Gebruikersrollen instellen’ een vinkje te zetten bij ‘Informatie leverancier’ bij de betreffende gebruiker.
Eén keer per dag wordt er vanuit Roy-data een mail gestuurd met de resultaten van de verwerking van aangeleverde royementen. Deze mail wordt gestuurd naar het email-adres dat in de Roy-data-instellingen is opgegeven. Dit mailadres kan zelf aangepast worden door iemand met de rol gebruiker/beheerder binnen Roy-data.
Onderstaand een voorbeeld van zo’n mail:
De betekenis van de statussen is:
OK | Dit zijn royementen die volledig correct zijn aangeleverd en dus geen correctie behoeven. |
Waarschuwingen: | Dit zijn royementen met een zodanig kleine fout, dat ze wel kunnen worden bevraagd. |
Fouten: | Dit zijn royementen die eerst via „Corrigeren in InvoerOnWeb‟ moeten worden gecorrigeerd. Daarna is bevraging mogelijk. |
Fatale fouten: |
Deze royementen met deze status zullen niet zijn verwerkt zijn
in de Roy-data database en zijn dus niet te bevragen. Deze
royementen zijn niet te corrigeren via InvoerOnWeb, maar moeten
opnieuw met correcte inhoud aangeleverd worden.
|
U moet royementsgegevens teruggeven als u de verzekeringnemer (nog) niet heeft verzekerd.
Let op: ook als de betreffende persoon een offerte bij u heeft aangevraagd die uw verzekering nog niet heeft geaccepteerd, dan mag u deze royementsgegevens niet in gebruik hebben!
U kunt de royementsgegevens vanuit het overzicht ‘Royementsgegevens in gebruik’ teruggeven.
Een wijzigingsbericht geeft aan dat een door u in gebruik genomen royementsgegevens door de oorspronkelijke leverancier van deze gegevens alsnog is aangepast. Het is aan uw bedrijf of u op basis van deze gewijzigde gegevens de premie voor uw cliënt wilt aanpassen of niet. De gewijzigde royementsgegevens blijven bij uw bedrijf in gebruik.
Misschien zijn de juiste gegevens zijn nog niet aangeleverd. U kunt een nieuwe bevraging uitvoeren met een periode 0. Er wordt daarbij alleen gekeken naar royementsgegevens die vanaf dat moment nieuw worden aangeleverd. De functie ‘doorzoeken’ geeft standaard deze instelling mee.
Zie voor andere mogelijke oplossingen:
Ik heb een bevraging gedaan maar krijg geen gegevens terug
Hiervoor zijn verschillende oorzaken mogelijk:
Is de royementsdatum van de oude polis reeds verlopen? Deze datum komt waarschijnlijk overeen met de ingangsdatum van de nieuwe polis. Is deze datum nog niet verlopen dan zijn de gegevens waarschijnlijk nog niet aangeleverd door de oude verzekeraar. U kunt opnieuw een bevraging doen.
Mogelijk is er een andere partij die per abuis uw royementsgegevens in gebruik heeft genomen. Doe een bevraging met ‘Kopie Toestaan’ op ‘Ja’. U stelt daarmee vast of dat het geval is. Is dat het geval dan dient u contact op te nemen met de andere verzekeraar door het versturen van een e-mail met een verzoek tot vrijgave. Vervolgens doet u een doorlopende bevraging naar het origineel.
Check of de bevraging is gedaan op basis van de juiste gegevens. Realiseer u dat niet alle verzekeraars de juiste geboortedata aanleveren en dat er mensen verhuisd kunnen zijn. De combinatie juiste naam en kenteken (bij voorgaande verzekeraar) moet altijd leiden tot het correcte resultaat. Check tevens of de periode-aanduiding correct is. Deze periode-aanduiding heeft betrekking op de royementsdatum. Zet deze voor de zekerheid op tenminste 3 maanden voor de ingangsdatum van de polis.
Uw te verzekeren cliënt heeft geen eigen set aan royementsgegevens omdat deze de ‘regelmatige bestuurder’ is. U kunt dan de royementsgegevens van de verzekeringnemer opvragen en inkijken. Het is dan niet de bedoeling dat u deze royementsgegevens in gebruik neemt.
De aspirant-verzekerde heeft geen verzekerings-verleden in Nederland. Bevragen in Roy-data heeft geen zin.
De Stichting EPS verstrekt de gegevens over uw schadevrije jaren uitsluitend in de Nederlandse taal. U kunt uw Nederlandse verzekeraar verzoeken een verklaring in een andere taal op te stellen.
Nee. Als u van mening bent dat het aantal schadevrije jaren in Roy-data niet klopt, dan moet u contact opnemen met uw vorige verzekeraar. De Stichting EPS kan- en mag - geen royementsgegevens aanpassen.
Verzekeraars accepteren zelden een werkgeversverklaring. Vraag uw werkgever daarom naar een verklaring van de verzekeraar van de auto. Belangrijk is wel dat u de enige bestuurder van de auto bent geweest.
U bouwt geen schadevrije jaren op als een auto niet op uw naam staat. U kunt wel aantonen dat u al een aantal jaren schadevrij rijdt. Hiervoor kunt u een leaseverklaring vragen bij de leasemaatschappij. Deze verklaring moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
Allereerst moet de verklaring op uw naam staan;
Daarnaast moeten de leaseperiode en de schades worden vermeld.
Op basis hiervan bepaalt de nieuwe verzekeraar het aantal commerciële treden. Daarbij nemen verzekeraars soms maar een maximaal aantal commerciële treden op. Informeer daarnaar bij uw nieuwe verzekeraar.
Let op: op een leaseverklaring staat elke schade vermeld, ook kleine schades die u misschien zelf had betaald als het uw eigen auto was geweest. Dit komt doordat leaserijders via hun werkgever verplicht zijn iedere schade te melden – groot en klein. Dit kan gevolgen hebben voor de premie.
Bij veel schades zal de verzekeraar minder bereid zijn (veel) korting te geven.
Let op: u krijgt hier nooit zuivere schadevrije jaren voor, maar sommige verzekeraars geven een paar commerciële treden op de bonus/malusladder. Dan krijgt u toch een hogere korting op uw premie.
Zie ook: uitleg Verschil in aantal schadevrije jaren tussen oude polis en opgave nieuwe verzekeraar
Uw schadevrije jaren zijn beperkt geldig na het opzeggen van uw autoverzekering. Meestal is dat tot één jaar na beëindiging van uw verzekering.
U kunt uw verzekering ‘schorsen’: stopzetten voor een bepaalde tijd. Bij sommige verzekeraars kunt u dan uw schadevrije jaren bewaren. Vraag uw verzekeraar naar de mogelijkheden.
Verblijft u tijdelijk in het buitenland? U kunt bij vertrek naar het buitenland vragen om opschorten van de verzekering. De meeste verzekeraars werken hieraan mee.
Voor een tweede auto kunt u het aantal schadevrije jaren van uw eerste auto niet meenemen. Veel autoverzekeraars geven wel extra voordelen, bijvoorbeeld een aantal extra commerciële treden waarmee u dezelfde korting krijgt als voor uw eerste auto. Maar voor de opbouw van zuivere schadevrije jaren begint u natuurlijk wel bij nul.
De schadevrije jaren worden alleen opgebouwd door degene die de verzekering heeft afgesloten. Dus niet door bijvoorbeeld de partner die ook in de auto rijdt.
U weet nu precies hoeveel zuivere schadevrije jaren u heeft. Bij het aanvragen van een nieuwe verzekering kunt u gemakkelijker verzekeringen met elkaar vergelijken. Gebruik van dezelfde terugvaltabel (vanaf 2016) betekent duidelijkheid en voorkomt willekeur. Het aantal schadevrije jaren is betrouwbaar en kan door verzekeraars als basis worden gebruikt voor het bepalen van de korting.
In Roy-data aangeleerde royementen opzoeken en corrigeren
Bij Roy-data Overzichten -> Batch rapportage is een overzicht te zien van aangeleverde batches.
Door de Status ‘Waarschuwingen’ en ‘OK’ uit te vinken, worden in het overzicht alleen de royementen met status ‘Fatal’ en ‘Error’ getoond:
Door op een regel te klikken, krijgt u details van het aangeleverde royement te zien, met vermelding van de opgetreden fout.
Via de knop ‘corrigeren’ is het royement aan te passen, en opnieuw aan te leveren.
Vanaf 1 januari 2016 moeten verzekeraars allemaal dezelfde terugvaltabel gebruiken als iemand een schade claimt. Dat betekent dat u bij elke verzekeraar evenveel treden op de ladder daalt. Dit geldt alleen als u na 1 januari 2016 overstapt naar een andere verzekeraar. Zo heeft u overal hetzelfde aantal schadevrije jaren als u overstapt.
Vanaf 2014 moet de verzekeraar de klanten minimaal jaarlijks informeren over de opgebouwde zuivere schadevrije jaren. Dat kan bij het afsluiten van de verzekering, bij verlenging en bij het stopzetten.
De spelregels voor de schadevrije jaren zijn vastgelegd in de Bedrijfsregeling 11 Roy-data (BR11). Het Verbond van Verzekeraars heeft deze regeling opgesteld. Hierin staat bijvoorbeeld:
hoe verzekeraars klanten moeten informeren over opgebouwde schadevrije jaren;
de opbouw van schadevrije jaren,
hoeveel schadevrije jaren de klant verliest bij een schade (deze regel geldt vanaf 1 januari 2016);
welke schaden een terugval in de schadevrije jaren veroorzaken
wie de schadevrije jaren mag inzien.
De meeste regels bestaan al langer, maar vanwege de onduidelijkheid rond de zuivere schadevrije jaren zijn de regels aangepast per 1 januari 2014 en nogmaals per 1 januari 2016.
Verzekeraars mogen zelf bepalen hoe lang zij hun bonus/malusladder maken. Ook beslissen zij zelf hoeveel korting zij bij elke trede geven. Dat geldt ook voor de maximale korting.
Let op: heeft u de maximale korting bereikt, dan kunt u bij sommige verzekeraars niet verder stijgen op de bonus/malusladder. U blijft daarna misschien wel schadevrij rijden, maar u kunt geen schadevrije jaren meer opbouwen. Dat kan voor verwarring zorgen. Bijvoorbeeld als u overstapt naar een verzekeraar die geen maximum op de bomus/malusladder heeft ingesteld.
Nee. Veel mensen hebben een no-claimbeschermer of een bonusbeschermingsverzekering. Deze zorgt ervoor dat u niet zakt op de bonus/malusladder als u een claim indient. U behoudt uw korting. De meeste verzekeraars hebben dit overigens wel beperkt tot maximaal één keer per jaar.
Let op: u behoudt uw korting, maar, uw aantal zuivere schadevrije jaren daalt wel! Uw nieuwe verzekeraar houdt geen rekening met de no-claimbescherming. De nieuwe verzekeraar berekent de premie op basis van de zuivere schadevrije jaren.
Veel verzekeraars geven extra voordelen om klanten te binden. Soms krijgt u daardoor een hogere trede op de bonus/malusladder dan de eigenlijke situatie. Dit noemen we een ‘commerciële trede’.
Uw nieuwe verzekeraar kijkt echter naar het echte aantal schadevrije jaren. Dit noemen we de ‘zuivere schadevrije jaren’. Daarop baseert de verzekeraar uw premie.
Het verschil tussen zuivere en commerciële jaren kan verwarring opleveren. Een nieuwe regel vanaf januari 2014 zorgt voor meer duidelijkheid:
uw oude verzekeraar moet nu ook het aantal zuivere jaren aan u doorgeven. Dit getal gebruikt ook uw nieuwe verzekeraar bij het berekenen van uw premie.
Als uw uw autoverzekering beëindigt, ontvangt u een bewijs van uw aantal schadevrije jaren. Dat is voor uw eigen administratie.
Mogelijk sluit u ergens anders een nieuwe verzekering af. Uw nieuwe verzekeraar controleert zelf uw schadevrije jaren via een centrale elektronische database: Roy-data.
Uw verzekeraar houdt uw schadevrije jaren bij, alleen van de lopende verzekeringen.
Sinds 2007 houden verzekeraars ook het aantal schadevrije jaren van de beëindigde verzekeringen bij via een centrale elektronische database: Roy-data.
Wisselt u van verzekeraar? Dan controleert uwe nieuwe verzekeraar uw opgebouwde schadevrije jaren in Roy-data.
Stel: u heeft 2 schadevrije jaren opgebouwd. U veroorzaakt een aanrijding en dient een claim in bij uw verzekeraar. De verzekeraar trekt 5 schadevrije jaren af. U houdt dan -3 over, U staat dan ‘in de min’. Verzekeraars noemen dit een ‘malussituatie’. Vaak moet u dan meer premie gaan betalen en uw korting vervalt.
U verliest schadevrije jaren als:
u een schade claimt die op uw verzekering wordt uitbetaald. Behalve als de schade te verhalen is op iemand anders of op het Waarborgfonds Motorverkeer.
Bij schade door vandalisme. Het aantal jaren verschilt per verzekeraar. Gemiddeld verliest u dan 4 tot 6 schadevrije jaren.
Vanaf 1 januari 2016 gebruiken verzekeraars een vaste terugvaltabel. Bij beëindiging van de verzekering worden de schadevrije jaren volgens vastgelegde regels berekend. Bij een schade verliest iedereen dan 5 schadevrije jaren op de bonus/malus ladder.
Schadevrije jaren bouwt u op tijdens de looptijd van uw autoverzekering. De verzekering moet op uw eigen naam staan. Schadevrije jaren kunnen wel overgenomen worden door uw partner. Bijvoorbeeld als u overlijdt of u gaat scheiden. Hiervoor zijn echter geen algemene regels.
Neem voor meer informatie contact op met uw verzekeraar.
Schadevrije jaren bouwt u op als u geen schades claimt bij de verzekeraar. Voor ieder jaar krijgt u korting op de premie van uw autoverzekering. Die korting kan oplopen tot 80%. Verzekeraars mogen zelf bepalen hoeveel korting zij geven. Voor het vaststellen van de premie houden zij bijvoorbeeld ook rekening met uw leeftijd, woonplaats of het aantal kilometers per jaar. Dit systeem heet het bonus/malussysteem. Onderdeel hiervan is de bonus/malusladder. Voor elk schadevrij jaar stijgt u een trede op deze ladder. Ue krijgt dan meer korting. Claimt u een schade, dan gaat u een aantal treden naar beneden.
Aanmelden voor Roy-data is eenvoudig: een e-mail naar secretariaat@seps.nl met daarin uw verzoek is voldoende. U ontvangt dan zo snel mogelijk een offerte van ABZ en informatie over de verdere procedure.
TIME is het platform voor het veilige uitwisselen van berichten en documenten van meer dan 240 verzekeraars en/of service providers richting meer dan 2.250 adviseurs.
Alle partijen die werkten met de berichtenservices EMS van Colimbra en STS van Solera zijn in 2018 overgegaan naar TIME - Total Insurance Messaging Exchange. .
U heeft de keuze uit 2 pakketten binnen TIME Intermediair.
Pakket A: TIME Intermediair Berichten & Documenten
Zoals ieder jaar en contractueel met u afgesproken, kijken wij op 1 november van het huidige jaar naar het gebruik van TIME over deze periode. Uw gebruik over de afgelopen 12 maanden bepaalt in welke prijstrede u vanaf januari bent ingedeeld.
Met het abonnement TIME Intermediair Berichten & Documenten kunt u diverse soorten berichten & documenten ontvangen van verzekeraars, serviceproviders en gevolmachtigden, o.a.:
Prolongatieberichten (PPR)
Mutatieberichten (PMB)
Bestands Interface berichten (PBI)
Rekening Courant berichten (INSPRI)
Documenten (onbeperkt te ontvangen, tellen niet mee in de staffel)
VERDER OOK GOED TE WETEN:
Uw klantdata wordt op een veilige manier verwerkt
U bespaart veel tijd door automatische verwerking van documenten en berichten
TIME en alle aanvullende diensten voldoen volledig aan alle wet- en regelgeving rondom het uitwisselen van berichten en documenten;
SIVI proof en aangesloten op eHerkenning
TIME is het platform voor het uitwisselen van berichten en documenten van meer dan 240 verzekeraars en/of volmachten/serviceproviders richting meer dan 2.250 adviseurs
Jaarlijks verwerkt TIME voor de verzekeringsbranche meer dan 210.000.000 berichten en documenten
De abonnementsprijs van dit pakket wordt bepaald door het berichtenvolume van uw kantoor. Op basis van het jaarlijks volume wordt u ingedeeld in één van de vier trede. Documenten tellen hierbij niet mee. Deze kunt u onbeperkt ontvangen. Jaarlijks per 1 november wordt uw abonnement getoetst aan het werkelijke berichtenvolume (facturabele eenheden) en indien nodig vindt aansluitend herijking van het abonnement voor het komende jaar plaats. Er vindt geen verrekening plaats van abonnementskosten over het afgelopen jaar, ongeacht of de werkelijke aantallen onder of boven de staffel vallen.
|
Trede
|
Documenten onbeperkt te ontvangen |
|
Tarief 2025 per maand (excl btw) |
TIME Intermediair Berichten en Documenten
|
Trede 1 (1 - 50.000) |
|
€ 118,14 |
|
Trede 2 (50.000 - 500.000) |
|
€ 219,19 |
||
Trede 3 (500.000 - 1.000.000) |
|
€ 421,10 |
||
Trede 4 (> 1.000.000) |
|
€ 1.136,20 |
||
TIME Intermediair Documenten
|
Vaste abonnementsprijs |
|
€ 40,99 |
Prijzen per 1-1-2025 per maand exclusief btw.
Pakket B: TIME Intermediair Documenten
Binnen dit pakket kunt u automatisch onbeperkt digitale documenten in uw assurantiesoftwarepakket ontvangen van verzekeraars, serviceproviders en volmachten.
De prijs per 1-1-2025 is € 40,99 per maand exclusief btw.
Jaarlijks in november wordt de herijking uitgevoerd. De herijkingsperiode loopt van november van het vorige jaar t/m oktober van het lopende jaar. De nieuwe prijs gaat in per 1 januari van het volgende jaar.
Het berichtenvolume TIME Intermediair Berichten & Documenten wordt gebaseerd op het aantal facturabele eenheden dat gedurende de herijkingsperiode is ontvangen in de STS postbus(sen) en de EMS postbus(sen). Ontvangen documenten worden niet meegeteld.
De rekenregels om van berichten tot facturabele eenheden te komen zijn:
Prolongaties (PPR): per geprolongeerde polis wordt 1 facturabele eenheid gerekend
Alle overige berichten: het aantal bytes van het bericht + 50 gedeeld door 100
Bijvoorbeeld 1 PMB bericht is 780 bytes groot. De rekensom wordt dan (780 +50)/100=8,3 eenheden. De decimaal wordt er afgehaald om tot een geheel getal te komen. Uiteindelijk komt hier 8 eenheden uit.
In de herijkingsperiode van november t/m oktober is net als vorig jaar het berichtenvolume gebaseerd op het aantal ontvangen facturabele eenheden in de STS postbus(sen) én de EMS postbus(sen). De ontvangen documenten zijn en blijven zonder kosten onbeperkt te ontvangen.
Trede 1 is de instapstaffel. In staffel 2 kunt u tot 500.000 facturabele eenheden ontvangen. Dit is het tienvoudige van trede 1.
Trede 1 1 – 50.000 eenheden
Trede 2 50.000 – 500.000 eenheden
Alleen als u van trede wijzigt (hoger/lager), ontvangt u daarvan bericht. Als u geen bericht hebt ontvangen, dan verandert er niets voor u. U blijft in dezelfde trede. Het maandbedrag wordt alleen verhoogd met de eventuele jaarlijkse indexatie zoals aan u bericht in een separate mail eind oktober.
U kunt van de partijen in bijgaande lijst berichten en documenten ontvangen.
Voor het ontvangen van documenten heeft u een EMS postbus nodig.
Als u al een EMS postbus heeft, maar het nummer/wachtwoord niet meer heeft, kunnen wij het nummer voor u opzoeken en u van een nieuw wachtwoord voorzien.
Als u nog geen EMS postbus heeft, dan kunnen wij deze voor u aanmaken. U ontvangt van ons de gegevens. Met het EMS postbusnummer en de inloggegevens kunt u contact opnemen met uw systeemhuis voor inrichting van de postbus in uw assurantiesoftwarepakket.
Wanneer u een EMS postbus hebt, ontvangt u van alle verzenders uit de lijst (zie vraag 9) documenten.
Wanneer u voor 2 juridische entiteiten (dus 2 KvK - inschrijvingen) gebruik wilt maken van TIME, dan dient u 2 contracten af te sluiten. U kunt er ook voor kiezen meerdere postbussen aan 1 bedrijf te koppelen. In dat geval kunt u volstaan met 1 TIME contract. Postbussen kunnen administratief van het ene naar het andere bedrijf worden overgezet.
Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met onze collega’s van support via ServiceFS@Solera.nl of de FAQ raadplegen via https://solera.nl/time
Wij zijn daarnaast iedere werkdag bereikbaar tussen 8:00 en 18:00 uur op het nummer 088 - 600 6400, optie 3
VRAGEN M.B.T. DE VERWERKERSOVEREENKOMST
Unit4 is de partij die door Colimbra wordt ingeschakeld voor hosting en beheer. Solera staat ervoor in dat deze partij aan dezelfde contractuele verplichtingen voldoet als waaraan Solera zich behoort te voldoen.
Onze klanten zijn onder de huidige- en toekomstige wetgeving verplicht om een verwerkersovereenkomst te sluiten in geval van het uitbesteden van verwerken van persoonsgegevens (art. 14 Wet bescherming persoonsgegevens). Doet u dit niet, dan blijft u zelf verantwoordelijk voor eventuele fouten die Solera maakt bij deze verwerking. Het niet ondertekenen is om die reden zeer onverstandig en in het nadeel van uw bedrijf en uw klanten.
Wanneer u de verwerkersovereenkomst niet ondertekent, dan zullen wij dit vastleggen.
Dit betreft bijvoorbeeld kosten die voortkomen uit de tijd die gemoeid gaat met het opsporen en overhandigen van de persoonsgegevens van de betrokkene. Mogelijk is deze data versleuteld of moeilijk terug te vinden in onze systemen. Hier kan veel tijd mee gemoeid gaan.
Deze tijd willen we vergoed zien worden door de verantwoordelijke. Dat is immers de partij die voor de betrokkene een dienst levert.
De geldigheidsduur van de verwerkersovereenkomst loopt gelijk met de overeenkomst die we met de klant hebben. De ondertekening van het aanvraagformulier leidt tot een overeenkomst. Oftewel op het moment dat u het aanvraagformulier hebt ondertekend, gaat de overeenkomst in. De verwerkersovereenkomst duurt totdat de overeenkomst wordt beëindigd.
Download de 2FA handleiding
Download de Handleiding SLA dashboard
Download de Handleiding Solera Portaal voor gebruikers
Download de Handleiding Solera Portaal voor Solera Portaalbeheerders
Download de handleiding Audamobile - Uw eigen wachtwoord beheren met uw DP
Download de handleiding Audamobile - Starten met de app
Download de handleiding SCS Expertise
Download de Gebruikershandleiding ABC-tool.
Download de Handleiding AudaPadWeb 3.
public-resources
Dw Werkplaats App is de werkplaats app van Dw. Afhankelijk van uw wensen kunt u er mee klokken, foto's maken, checklists bijwerken en nog veel meer.
De volgende devices zijn door ons getest en geschikt bevonden om gebruik te maken van de Werkplaats App. (peildatum 29-10 2021)
Apple iOS
Alle devices met iOS8 t/m iOS 14.x
iPad (7th generation) iOS 15.0.
Android
SAMSUNG TAB A7 (Versie one UI 3.1 en Android 11)
Let op:
Overige devices en (versies van) besturingssystemen zijn niet door ons getest.
Indien een device niet door ons getest is wil dit niet zeggen dat het niet geschikt is voor de Werkplaats App.
Solera ondersteund geen hardware; ook indien we devices hebben getest en geschikt bevonden voor gebruik met de Werkplaats App wordt de hardware zelf niet door Solera ondersteund.
Bovenstaande testresultaten zijn enkel indicatief, hier kunnen geen rechten aan ontleend worden.
Solera staat in geen enkel geval garant voor de werking van de Werkplaats App op een specifiek device.
Download de app via de Google Play Store (Android)
Download de app via de Apple App Store (iOS)
Via onderstaande button kom je uit op de downloadpagina van Dw.
Middels het wachtwoord dat u gekregen heeft, kunt u bij de bestanden.
t.b.v. facturatie Commerce Delta diensten door Solera Nederland
Vul het onderstaande formulier in om Solera Nederland toestemming te geven de verschuldigde bedragen automatisch te incasseren voor de afgenomen diensten
Om het formulier optimaal te laten werken vragen we u het formulier te openen in Adobe Acrobat.
Als dealer kunt u een intake versturen naar alle herstellers die gebruik maken van DWgo! of DW pro als backoffice pakket. Hierbij dient de hersteller die gebruik maakt van DW pro ook te beschikken over AudaMobile om het dossier in goede order te kunnen ontvangen.
De software is geschikt voor Windows versies vanaf windows 7 en hoger. U kunt de software downloaden vanaf de volgende locatie: https://www.dwsecure.nl/SoleraApps/Downloads/setup.exe
Als de kentekenkaart niet goed wordt ingelezen; ontkoppel dan de kenteken card reader (uit de USB poort) en sluit de kenteken card app af (in Windows). Sluit vervolgens de kentekencard reader opnieuw aan op de USB poort om daarna de kenteken card app opnieuw op te starten.
Ja, dat kan. Hiervoor is wel een aanvullende handeling vereist in AudaMobile omdat de intake in AudaMobile nog niet als schadedossier wordt herkend. Hiervoor is het nodig om in AudaMobile het type schadeinvoer op ‘AudaMobile’ te zetten. Open hiervoor het dossier in AudaMobile en wijzig het type schadeinvoer onderin het eerste tabblad van het dossier. Klik vervolgens op opslaan en het dossier zal vervolgens als schadedossier worden herkend.
Met ruim een miljoen aangeboden voertuigen per jaar en meer dan 10.000 tevreden klanten is AUTOonline de grootste restwaardebeurs van Europa. Onze schaalgrootte garandeert u een eerlijke restwaardebepaling of u profiteert van het ruime aanbod. Bent u een opkoper, expert, leasemaatschappij, verzekeraar of andere geïnteresseerde: laat de markt voor u werken en kies AUTOonline!
Hier vind u de algemene voorwaarden voor het gebruik van AutoOnline
Solera wil graag dat u tevreden bent. Kunnen wij iets verbeteren aan onze services en dienstverlening? Of bent u niet tevreden over de manier waarop u geholpen bent? Vertel het ons, dan zoeken wij naar een passende oplossing.
Hoe kunt u reageren?
Geef uw klacht online aan ons door via ons contact formulier: