Wat betekent de volgende melding bij Afmelding WAM: "Niet mogelijk om een einddatum mee te geven in een eerdere registratie"?

Soms is het niet mogelijk om online nog een afmelding te kunnen doen met een einddatum die ligt in een verder verleden. Vaak komt dit omdat er al meerdere wijzigingen (aan/afmeldingen) daarna zijn aangebracht. 

In zo’n situatie kan er een verzoek gestuurd worden door de betreffende Verzekeraar, die ooit die aanmelding gedaan heeft, naar handhaving@rdw.nl om deze dekking alsnog te beëindigen. Hierbij moet aangegeven worden, dat het niet mogelijk is om dit handmatig te kunnen beëindigen.


Wat zijn RDW Mutaties?

RDW mutaties zijn aanmeldingen, correcties of afmeldingen van verzekeringsdekkingen die gemeld dienen te worden bij RDW door verzekeraars of gevolmachtigden conform de Wet Aansprakelijkheidsverzekeringen Motorrijtuigen (WAM).

U kunt deze op verschillende wijze invoeren/aanbieden via Solera:

  • via de browserapplicatie Solera Informatieportaal 
  • via de webservice koppelingen
  • via het berichtenverkeer (digitale postbus)

Deze mutaties worden geverifieerd (op formaat en indien van toepassing kenteken/meldcode combinatie) en vervolgens aangeboden bij RDW. De aangeboden mutaties worden door RDW verzameld en dagelijks ’s avonds verwerkt (na 21:00 uur).


Wanneer verwerkt RDW de aangeboden mutaties (aan/afmeldingen van verzekeringsdekking) vanuit Solera?

Elk half uur biedt Solera de mutaties aan bij RDW. Hierbij vinden enkele verificaties plaats. O.a. kenteken/meldcode controle. Als dit akkoord is wordt de mutatie geselecteerd voor verwerking door RDW.

RDW verwerkt de aangeboden mutaties (aan/afmeldingen van verzekeringsdekking) op werkdagen na 21:00 uur.

Om zeker te weten dat een mutatie goed is verwerkt bij RDW dient een beheerder van uw organisatie de WebReb applicatie van RDW periodiek (bij voorkeur dagelijks) te controleren.


Waar staat de afkorting: "BKR" voor?

BKR staat voor Basis Kenteken Register. Dit is een centrale RDW database waarin alle voertuigen met kentekens, die nog op de weg mogen rijden zijn opgenomen. Tegenwoordig wordt dit CRWAM genoemd. Centraal Register Wettelijke Aansprakelijkheid Motorrijtuigen.


Waar staat de afkorting "CRWAM" voor?

Centraal Register Wettelijke Aansprakelijkheid Motorrijtuigen. Dit is een RDW-register (database) met eigenaar en verzekeraarsinformatie. 


Wat te doen als ik melding krijg : RDW account is geblokkeerd of RDW wachtwoord is verlopen?

Als het wachtwoord van het RDW-account is verlopen kan niemand van uw organisatie gebruik meer maken van de Solera RDW Services dienstverlening en moet het door de RDW uitgegeven wachtwoord worden gereset. 
De (functioneel) beheerder van uw organisatie dient dit te doen. Hiervoor moet er contact opgenomen worden met de helpdesk van de RDW (telefoonnummer 0598-693369).
Hierna kan de beheerder het RDW-account voorzien van een nieuw wachtwoord via de ISA Beheerapplicatie. De url hiervoor is https://www2.abzportal.nl/isamgnt/ui/?0
Het RDW wachtwoord dient telkens binnen 28 dagen gewijzigd te worden.


Het wachtwoord voor het Informatieportaal is niet meer geldig.

Uw portaalbeheerder moet het wachtwoord opnieuw voor u instellen.

De volgende gegevens zijn hierbij nodig:

  • uw initieel wachtwoord van RDW (deze ook laten resetten bij RDW)
  • het ABZ-account (031…)
  • een nieuw wachtwoord (max. 8 tekens, waarvan eerst 2 cijfers, daarna alleen hoofdletters!)

Geleverde batch (Aan-, afmeldingen) is niet verwerkt (door het RDW).

Meld dit via het Support Portaal en vermeld de volgende gegevens:

  • datum en tijdstip van aanlevering

U krijgt binnen vijf werkdagen een reactie.