Viewing entries in
Voertuig informatie

RDW Services

RDW Services

Wat betekent de volgende melding bij Afmelding WAM: "Niet mogelijk om een einddatum mee te geven in een eerdere registratie"?

Soms is het niet mogelijk om online nog een afmelding te kunnen doen met een einddatum die ligt in een verder verleden. Vaak komt dit omdat er al meerdere wijzigingen (aan/afmeldingen) daarna zijn aangebracht. 

In zo’n situatie kan er een verzoek gestuurd worden door de betreffende Verzekeraar, die ooit die aanmelding gedaan heeft, naar handhaving@rdw.nl om deze dekking alsnog te beëindigen. Hierbij moet aangegeven worden, dat het niet mogelijk is om dit handmatig te kunnen beëindigen.


Wat zijn RDW Mutaties?

RDW mutaties zijn aanmeldingen, correcties of afmeldingen van verzekeringsdekkingen die gemeld dienen te worden bij RDW door verzekeraars of gevolmachtigden conform de Wet Aansprakelijkheidsverzekeringen Motorrijtuigen (WAM).

U kunt deze op verschillende wijze invoeren/aanbieden via Solera:

  • via de browserapplicatie Solera Informatieportaal 
  • via de webservice koppelingen
  • via het berichtenverkeer (digitale postbus)

Deze mutaties worden geverifieerd (op formaat en indien van toepassing kenteken/meldcode combinatie) en vervolgens aangeboden bij RDW. De aangeboden mutaties worden door RDW verzameld en dagelijks ’s avonds verwerkt (na 21:00 uur).


Wanneer verwerkt RDW de aangeboden mutaties (aan/afmeldingen van verzekeringsdekking) vanuit Solera?

Elk half uur biedt Solera de mutaties aan bij RDW. Hierbij vinden enkele verificaties plaats. O.a. kenteken/meldcode controle. Als dit akkoord is wordt de mutatie geselecteerd voor verwerking door RDW.

RDW verwerkt de aangeboden mutaties (aan/afmeldingen van verzekeringsdekking) op werkdagen na 21:00 uur.

Om zeker te weten dat een mutatie goed is verwerkt bij RDW dient een beheerder van uw organisatie de WebReb applicatie van RDW periodiek (bij voorkeur dagelijks) te controleren.


Waar staat de afkorting: "BKR" voor?

BKR staat voor Basis Kenteken Register. Dit is een centrale RDW database waarin alle voertuigen met kentekens, die nog op de weg mogen rijden zijn opgenomen. Tegenwoordig wordt dit CRWAM genoemd. Centraal Register Wettelijke Aansprakelijkheid Motorrijtuigen.


Waar staat de afkorting "CRWAM" voor?

Centraal Register Wettelijke Aansprakelijkheid Motorrijtuigen. Dit is een RDW-register (database) met eigenaar en verzekeraarsinformatie. 


Wat te doen als ik melding krijg : RDW account is geblokkeerd of RDW wachtwoord is verlopen?

Als het wachtwoord van het RDW-account is verlopen kan niemand van uw organisatie gebruik meer maken van de Solera RDW Services dienstverlening en moet het door de RDW uitgegeven wachtwoord worden gereset. 
De (functioneel) beheerder van uw organisatie dient dit te doen. Hiervoor moet er contact opgenomen worden met de helpdesk van de RDW (telefoonnummer 0598-693369).
Hierna kan de beheerder het RDW-account voorzien van een nieuw wachtwoord via de ISA Beheerapplicatie. De url hiervoor is https://www2.abzportal.nl/isamgnt/ui/?0
Het RDW wachtwoord dient telkens binnen 28 dagen gewijzigd te worden.


Het wachtwoord voor het Informatieportaal is niet meer geldig.

Uw portaalbeheerder moet het wachtwoord opnieuw voor u instellen.

De volgende gegevens zijn hierbij nodig:

  • uw initieel wachtwoord van RDW (deze ook laten resetten bij RDW)
  • het ABZ-account (031…)
  • een nieuw wachtwoord (max. 8 tekens, waarvan eerst 2 cijfers, daarna alleen hoofdletters!)

Geleverde batch (Aan-, afmeldingen) is niet verwerkt (door het RDW).

Meld dit via het Support Portaal en vermeld de volgende gegevens:

  • datum en tijdstip van aanlevering

U krijgt binnen vijf werkdagen een reactie.

AudaScan

AudaScan

Wat betekent de melding "RDW account is geblokkeerd of RDW wachtwoord is verlopen"?

Als het wachtwoord van het RDW-account is verlopen, kan niemand van die organisatie gebruik meer maken van de dienst ABZ RDW Services. Het RDW-account dient in dat geval door RDW te worden teruggezet naar het oorspronkelijk uitgegeven initiele wachtwoord. Dit is door de (functioneel) beheerder binnen uw organisatie destijds schritelijk ontvangen.

Voor het terugzetten dient contact opgenomen te worden met de ICT Servicesk van de RDW via telefoonnummer 0598-693369.
Nadat dit is gedaan dient de (functioneel) beheerder een nieuw wachtwoord te registeren bij het RDW account, via de ISA Beheerapplicatie. De url hiervoor is https://www2.abzportal.nl/isamgnt/ui/?0

Het RDW wachtwoord dient telkens binnen 28 dagen gewijzigd worden. Via de ISA Beheerapplicatie kan er voor gekozen worden om dit automatisch te laten vernieuwen door Solera.


Wat is de url van de Audascan beheerapplicatie?

Productie : https://www2.abzportal.nl/isamgnt/ui/?0

Demo : https://demo.abzportal.nl/isamgnt/ui/?0


Waarom wijkt de datum eerste toelating af met de kenteken datum deel 1?

Dit komt omdat het een voertuig is dat geïmporteerd is.

- Datum eerste toelating geeft aan wanneer het voertuig uit de fabriek is gekomen.
- Kenteken datum deel 1 geeft aan wanneer het voertuig in Nederland op naam is gezet.


De dagwaarde verschilt tussen een bevraging op kenteken en kilometerstand en wanneer ik op een Autotelex-code doorklik. Hoe kan dat?

Doordat de kilometerstand wordt ingevoerd wijkt de dagwaarde bij de eerste bevraging af van wanneer er een bevraging wordt gedaan aan de hand van een Autotelex-code. Hierin wordt namelijk de kilometerstand niet meegenomen.


Waarom kloppen de foto’s niet van het voertuig?

De foto’s die getoond worden zijn afkomstig van een catalogus of een brochure. De foto’s geven slechts een indicatie van het voertuig weer.


Waarom komt er geen informatie terug bij het invoeren kenteken van een driewielig motorvoertuig?

Voor de categorie driewielig motorvoertuig is alleen RDW informatie beschikbaar.
De technische gegevens, catalogus prijs, foto's en de dagwaarde zijn helaas niet beschikbaar.


Waarom komt er geen informatie terug bij het invoeren kenteken van een caravan?

Voor de categorie caravan is alleen RDW informatie beschikbaar.
De technische gegevens, catalogus prijs, foto's en de dagwaarde zijn helaas niet beschikbaar.


Waarom komt er geen informatie terug bij het invoeren kenteken van een aanhanger?

Voor de categorie aanhanger is alleen RDW informatie beschikbaar.
De technische gegevens, catalogus prijs, foto's en de dagwaarde zijn helaas niet beschikbaar.


Een type of model in Audascan wijkt af van wat RDW opgeeft (of vise versa).

Audascan geeft voertuigdata, op basis van een kenteken. De data is afkomstig van RDW en is aangevuld met specifieke uitvoeringsdata afkomstig van importeurs.

Als de aangevulde data van de importeur niet juist is, deze is te vinden onder de kop "Uitvoeringsgegevens", moet de eigenaar/berijder zelf via de importeur of dealer de gegevens opvragen en deze doorsturen naar Solera. De provider van de importeursdata zal, na onderzoek van deze gegevens, vervolgens het type/model wijzigen.

Als de data afkomstig van RDW, te vinden onder de kop "Algemene gegevens", niet juist is, dient de eigenaar/berijder contact op te nemen met RDW.


Het bevraagde kenteken geeft een onjuist resultaat.

Geef via het Support Portaal aan welke informatie u verwacht. Na onderzoek ontvangt u binnen vijf werkdagen een antwoord van ons. In veel gevallen moeten wij contact opnemen met een derde instantie, daarom kan het soms wat langer duren.


Waarom kan een bepaald kenteken niet gekoppeld worden ?

Hiervoor zijn twee mogelijke oorzaken: 

  1. Het is een zgn. "grijs import-voertuig". Dit zijn type voertuigen die niet in NL zijn geleverd. Hiervoor is te weinig technische en prijs-technische informatie bekend.
  2. Kenteken kan "te jong" zijn. Recent uitgegeven kentekens moeten nog worden verwerkt bij RDW. Het kan een paar dagen duren voordat die informatie ook bij VWE en Autotelex bekend zijn.

Hoe kan ik een kenteken laten koppelen ? 

Doorloop de volgende stappen:

  • Meld het betreffende kenteken via het Support Portaal.
  • ABZ zorgt ervoor dat deze gegevens bij de provider worden verwerkt (VWE of Autotelex).
  • U ontvangt bericht zodra het kenteken is gekoppeld. 

SchadeVerledenPas

SchadeVerledenPas

Ik wil een Schade Verleden Pas opvragen, maar krijg geen resultaat

Deze dienst is alleen toegankelijk voor Verzekeraars en Experts, Niet voor schadeherstellers of particulieren.

AudaID

AudaID

Ik krijg de melding dat ik niet geautoriseerd ben voor deze dienst

U heeft nog geen autorisatie om AudaID te kunnen gebruiken. U kunt dit aanvragen via het autorisatieformulier.


Ik krijg geen resultaat in AudaID terug op een kenteken.

Hiervoor zijn twee mogelijke oorzaken:

  1. Op het merk of model is geen AudaID beschikbaar. U kunt de beschikbaarheid checken op Assortiment Personen- en Bestelautos. Zou het kenteken wel beschikbaar moeten zijn? Dan kunt u dit melden via het Support Portaal. Voorlopig kunt u deze handmatig selecteren.
  2. U heeft geen autorisatie om AudaID te kunnen gebruiken. U kunt dit aanvragen via het autorisatie formulier.