AudaScan

AudaScan

Hoe vraag ik Audascan 360 aan?

Voor meer informatie over het aanvragen en aansluiten op Audascan 360, kunt u hiervoor een verzoek sturen naar support@solera.nl


Wat houdt Audascan 360 in het kort in?

Met de dienst Audascan 360 ontvangt u voertuiginformatie ter ondersteuning en vereenvoudiging van uw bedrijfsprocessen op basis van een kenteken. Het Audascan antwoord-bericht is een verzameling van voertuiginformatie, gewonnen uit verschillende bronnen. Waaronder Autotelex, de RDW en eigen bronnen.


Op welke manieren kan ik aansluiten op Audascan 360?

Audascan 360 is op twee manieren te gebruiken. De meest voorkomende manier van werken is het gebruiken van Audascan 360 via een backoffice-applicatie. De meeste grotere backoffice-leveranciers hebben een koppeling ingebouwd om Audascan bij Solera te benaderen. Mocht uw backoffice leverancier Audascan niet ondersteunen, vraag dan uw contactpersoon aldaar om te zien wat er mogelijk is.

U kunt RDW Services ook benaderen via het Solera Informatie portaal. Hiervoor heeft u naast een contract voor RDW Services, ook een digitaal paspoort/eHerkenning nodig.


Waar kan ik de technische documentatie opvragen om de webservice-koppeling te programmeren met Solera t.b.v. Audascan 360?

U kunt een verzoek indienen bij support@solera.nl om zodoende de documentatie van Audascan 360 te ontvangen.


Hoe kom ik aan testgegevens om bijvoorbeeld mijn webservice-koppeling 'Audascan 360' te testen op de demo-omgeving van Solera?

U kunt een verzoek sturen naar support@solera.nl. Vermeld daarin wat voor testgevallen u zoekt. Vermeldt in het verzoek dat u bijvoorbeeld opzoek bent naar 10 kentekens met de merknaam "X", waarbij 5 kentekens een cataloguswaarde hebben van >20.000,-. Of dat u vijf testkentekens zoekt van voor 1990, die 5 of 3-deurs zijn.


Waarom wijkt de datum eerste toelating af met de kenteken datum deel 1?

Dit komt omdat het een voertuig is dat geïmporteerd is.

- Datum eerste toelating geeft aan wanneer het voertuig voor het eerst op de weg is toegelaten. (dit kan buiten Nederland plaatsvinden.)
- Kenteken datum deel 1 geeft aan wanneer het voertuig in Nederland voor het eerst op naam is gezet.


De dagwaarde verschilt tussen een bevraging op kenteken en kilometerstand en wanneer ik op een Autotelex-code doorklik. Hoe kan dat?

Doordat de kilometerstand wordt ingevoerd wijkt de dagwaarde bij de eerste bevraging af van wanneer er een bevraging wordt gedaan aan de hand van een Autotelex-code. Hierin wordt namelijk de kilometerstand niet meegenomen.


Waarom kloppen de foto’s niet van het voertuig?

De foto’s die getoond worden zijn afkomstig van een catalogus of een brochure. De foto’s geven slechts een indicatie van het voertuig weer.


Waarom komt er geen informatie terug bij het invoeren van een kenteken van een driewielig motorvoertuig, caravan of aanhanger?

Voor deze categorieën is alleen RDW informatie beschikbaar.


Een gegeven in Audascan wijkt af van wat RDW opgeeft.

Audascan geeft voertuigdata, op basis van een kenteken. De data is afkomstig van RDW en is aangevuld met specifieke uitvoeringsdata afkomstig van importeurs.

Als de aangevulde data van de importeur niet juist is, deze is te vinden onder de kop "Uitvoeringsgegevens", moet de eigenaar/berijder zelf via de importeur of dealer de gegevens opvragen en deze doorsturen naar Solera. De provider van de importeursdata zal, na onderzoek van deze gegevens, vervolgens het type/model wijzigen.

Als de data afkomstig van RDW, te vinden onder de kop "Algemene gegevens", niet juist is, dient de eigenaar/berijder contact op te nemen met RDW.


Hoe kan ik een kenteken laten koppelen met een Autotelex sleutel/data?

Doorloop de volgende stappen:

Meld het betreffende kenteken via automotive@solera.nl.

Solera zorgt ervoor dat het koppelverzoek bij de provider wordt verwerkt.


Waarom kan een bepaald kenteken niet gekoppeld worden?

Hiervoor zijn twee mogelijke oorzaken: 

Het is een zgn.. "grijs import-voertuig". Dit zijn type voertuigen die niet in NL zijn geleverd. Hiervoor is te weinig technische en prijs-technische informatie bekend.

Kenteken kan "te jong" zijn. Recent uitgegeven kentekens moeten nog worden verwerkt bij RDW. Het kan een paar dagen duren voordat die informatie ook bij VWE en Autotelex bekend zijn.

SchadeVerledenPas

SchadeVerledenPas

Ik wil een Schade Verleden Pas opvragen, maar krijg geen resultaat

Deze dienst is alleen toegankelijk voor Verzekeraars en Experts, Niet voor schadeherstellers of particulieren.

AudaID

AudaID

Ik krijg de melding dat ik niet geautoriseerd ben voor deze dienst

U heeft nog geen autorisatie om AudaID te kunnen gebruiken. U kunt dit aanvragen via het autorisatieformulier.


Ik krijg geen resultaat in AudaID terug op een kenteken.

Hiervoor zijn twee mogelijke oorzaken:

  1. Op het merk of model is geen AudaID beschikbaar. U kunt de beschikbaarheid checken op Assortiment Personen- en Bestelautos. Zou het kenteken wel beschikbaar moeten zijn? Dan kunt u dit melden via het Support Portaal. Voorlopig kunt u deze handmatig selecteren.
  2. U heeft geen autorisatie om AudaID te kunnen gebruiken. U kunt dit aanvragen via het autorisatie formulier.

Dw go!

Dw go!

Wanneer wordt DWgo! geïntroduceerd?

DWgo! is inmiddels bij de reguliere bedrijven, die alleen met e-Calc werkten, geïntroduceerd.


Met welke systemen is DWgo! gekoppeld?

DWgo! is gekoppeld met eXchange, Dispatch en Audaflow. Voor Dispatch hoeft u niet te exporteren en importeren, dat is voortaan mogelijk vanuit de applicatie.


Kan ik e-Calc 4 of e-Calc 5 blijven gebruiken?

Nee, alle gebruikers zullen worden gemigreerd naar DWgo! Na een succesvolle migratie zullen wij e-Calc 4 en 5 “uit de lucht” halen.


Wat gebeurt er met mijn bestaande dossiers in e-Calc 4 of e-Calc 5?

U krijgt vanuit DWgo! toegang tot uw historische dossiers in E-calc 4/5.
Voor “overloop” dossier krijgt u van ons een handleiding zodra u over gaat op DWgo!


Wanneer kan ik in DWgo! gebruik maken van applicaties zoals: Thatcham, Audamobile, Vehicle Safety Check, mobiel foto’s toevoegen, Xpress calculaties?

Xpress calculaties zullen direct vanaf de introductie beschikbaar zijn, de overige applicaties zullen stapsgewijs geïntroduceerd worden.


Kan ik in DWgo! meer foto’s toevoegen dan in e-Calc 4/5?

Ja, u kunt 20+ foto’s toevoegen. Houd er wel rekening mee dat er nog steeds beperkingen zijn aan het aantal foto’s dat u naar een opdrachtgever kunt verzenden.


Op welke systemen werkt DWgo! eigenlijk?

Voor het gebruik van DWgo! heeft u alleen een gangbare Internet browser nodig. U bent niet langer gebonden aan Internet Explorer van Microsoft.


Moet ik iets installeren om DWgo! te kunnen gebruiken?

Nee in principe niet, DWgo! is web-based. Wij kunnen u eventueel verder ondersteunen bij instellingen die u moet doen om bijv. te koppelen met Dispatch of eXchange.


Wat moet ik doen om van e-Calc 4/5 naar DWgo! te gaan?

Niets, wij zullen u benaderen zodra DWgo! voor u beschikbaar is en u een persoonlijk migratieplan opsturen.

Centrum SC

Centrum SC

Centrum: "401 error" / "unexpected exception" bij verzenden van berichten naar Audabox

Dit probleem wordt mogelijk veroorzaakt door ontbrekende rechten op het bedrijfscertificaat. Meld uw probleem via het Support Portaal. Wij helpen u dan verder.


Kan ik mijn logo ook weergeven in Centrum?

Dat kan. Onder het menu-item ’Opties’ vindt u een mogelijkheid om een logo te uploaden. Uw logo komt alleen terug in de applicatie zelf. Niet op de documenten.


Centrum: de exportbestanden komen niet in de juiste directory

De doeldirectory kunt u in Centrum aanpassen onder het menu: 

  • 'Opties' > 'Financieel'

Hierna moet u Centrum opnieuw opstarten, voordat u opnieuw exporteert.


Centrum: "no file was matched" bij verwerken van een bericht in het postvak

Hiervoor zijn twee mogelijke oplossingen:

  1. Het externe referentienummer is niet ingevuld in het bestaande dossier.  Vul het aangegeven referentienummer in het dossier aan bij de verzekeringsgegevens.
  2. Afhankelijk van de leverancier kan het bericht niet altijd verwerkt worden. Het aangeleverde bericht is niet gestructureerd (Ariscom).

Geen resultaten bij een zoekopdracht

Misschien staat er per ongeluk een filter aan. Dit kunt u onder in uw scherm zien. Verwijder de filter en zoek opnieuw.

Dw pro

Dw pro

Documenten en foto’s plaatsen in een gearchiveerd dossier

In Dw pro wordt er vanuit gegaan dat een dossier wordt gearchiveerd als dit geheel is afgehandeld. Met het archiveren is een dossier gesloten.

Toevoegen van gegevens kan alleen aan een actief dossier. De functie heeft de afgelopen periode ten onrechte open gestaan. Met de update van 30 mei 2016 is het toevoegen van documenten en foto’s aan een gearchiveerd dossier niet meer mogelijk.


Model niet kunnen openen in AudapadWeb

Allereerst moet u er zeker van zijn dat van het model grafische zones beschikbaar zijn. U kunt dit controleren via 'Assortiment Personenautos'. Indien dit wel het geval is, dient u op het dossier de mmt + US-codes te knippen en te plakken bij schade-omschrijving:

APW1.jpg

Vervolgens dient u via de knop details naar de objectdetails te gaan en te klikken op ‘verwijderd Audatex-gegevens':

APW2.jpg

Sta vervolgens de mutaties op en klik op de knop ‘verwijder AudaPad:

APW3.jpg

Als laatste stap dient u AudapadWeb op te starten zodat er de melding komt of de bestaande gegevens van het dossier verwijderd moeten worden. Op deze melding moet u ‘ja’ te klikken om vervolgens AudaPadWeb op te starten. Let op: selecteert u handmatig de MMT-code op AudapadWeb op te starten. Als de grafische zones worden getoond, slaat u AudaPadWeb op sluit deze om de US-codes opnieuw terug te plakken:

APW4.jpg

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Objecteigenaar aanpassen

U kunt vanuit het dossier naar de stamgegevens gaan van het object. Dit kan ook vanuit de objectenlijst zelf:

objecteigenaar1.jpg

Vervolgens klikt u op de dubbele puntjes bij de eigenaar wijzigen:

objecteigenaar2.jpg
objecteigenaar3.jpg

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Betalingstermijn aanpassen op factuur

U kunt op iedere factuur de betalingsherinnering aanpassen door midden van het aantal dagen aan te passen:

betterm.jpg

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Foto's werkplaats-app opslaan vanuit de fotogalerij

Via het galerij-icoontje komt u in de galerij van de werkplaats-app. Tevens kunt u aanvinken dat als u foto’s maakt via de werkplaats-app, dat de foto’s automatisch in uw galerij worden opgeslagen. Let wel op, uw schijfruimte zal hierdoor aanzienlijk groeien.

wap1.jpg
wap3.jpg

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Kenteken reeds aanwezig

U krijgt onderstaande melding:

objectdubbel1.jpg

Stopt u dan vooral met het aanmaken van het nieuwe object en selecteer het juiste objectnummer. Als de deze niet gevonden krijgt zal deze na alle waarschijnlijkheid de status ‘archief’ hebben. U kun het object weer actief maken door de status archief uit te vinken tabblad administratief in het object.

objectdubbel2.jpg

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


IP-adres onbekend in Dispatch

dispatchip.jpg

Log met uw handmatige code in Dispatch en haal het IP-adres opnieuw op. Neemt u anders per mail of telefonisch contact op met Dispatch om uw nieuwe IP-adres door te geven.
Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Platformcheck

check1.jpg

Als u via tools > informatie naar platformcheck gaat, en deze aanklikt, krijgt u exact te zien om welke controle het gaat. Indien u de instellingen heeft aangepast en de check opnieuw uitvoert, zijn alle controlepunten akkoord en krijgt u bij het opnieuw inloggen in Dw pro, geen platformcheck meer.

check2.jpg

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


SMS-tekst aanpassen

U kunt in uw dossier bij het overzicht van de ingevulde relaties, via de knop ‘stuur SMS’ een SMS versturen en de standaardtekst aanpassen. U dient hiervoor wel het 06-nummer van de relatie te hebben ingevuld.

sms1.jpg

In de standaardvelden kunt u de nieuwe tekst invoeren. Deze wordt opgeslagen indien u via de knop ‘tekst’ toevoegt aan het bericht:

sms2.jpg

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Ophalen en verwerken ESA-bericht 20

Dw pro haalt zelf automatisch om de 5 minuten ESA-berichten op. Indien er 1 opdracht van is, wordt het ESA-bericht automatisch gekoppeld. In geval van meerdere schades of dat er al een reeds bestaand dossier aanwezig is, dient u via het berichtencentrum zelf het ESA-bericht te koppelen. U dienst allereerst naar het berichtencentrum te gaan en op ‘ESA’ te klikken:

ESA20.jpg

Via de knop ‘importeer bericht’ kunt u via het pop-upscherm het ESA-bericht 20 koppelen aan het schadedossier:

ESA201.jpg

Vervolgens kunt u het bericht verwerken op het door u gewenste dossier:

ESA202.jpg

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Ophalen en verwerken van Audabox-berichten

Dw pro haalt zelf automatisch om de 5 minuten audabox-berichten op. Indien er een audabox-bericht is ontvangen, wordt deze automatisch verwerkt. In geval van meerdere schades, of teveel afwijkende gegevens, dient u via het berichtencentrum zelf de notificatie c.q. filterresultaat te koppelen. U dienst allereerst naar het berichtencentrum te gaan en op ‘audabox’ te klikken:

audabox1.jpg

Via de knop ‘importeer bericht’ kunt u via het pop-upscherm de notificatie c.q. filterresultaat koppelen aan het schadedossier:

audabox2.jpg

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Wisselen eXchange-opdracht

Indien u een verkeerde dekking heeft aangevraagd, dan wel dat u een tweede opdracht van een verzekeraar c.q. tussenpersoon ontvang, kunt u de opdrachten met elkaar wisselen. Via de schadedossiers kunt u via ‘exchange’ naar alle eXchange-opdrachten gaan:

exchange1.jpg

U selecteert het dossier waarmee u wilt verder werken (waarop u de meeste gegevens heeft staan). Via de knop ‘wissel dossier met ander eXchange-dossier’, komt er een pop-up waarmee u de dekking van het andere dossier, op het juiste dossier kunt zetten:

exchange2.jpg

Vervolgens klikt u deze dubbel en loopt u alle stappen door. Indien de dossiers een afwijkende dekking hebben, krijgt u een extra controlemelding:

exchange3.jpg

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Update uitvoeren

update1.jpg

Door op de knop ‘update’ te klikken komt u in het updateveld van w pro. Het is belangrijk alle gebruikers zijn uitgelogd behalve uzelf. Als de enigste gebruiker bent, licht het knopje van ‘update’ op en kunt de update uitvoeren.

update2.jpg
update3.jpg

LET OP: Indien u met een citrix of terminalserver werkt, dient u contact op te nemen met uw systeembeheer.

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Opzoeken gearchiveerde relatie/object

In het overzicht van relaties en van objecten vind u rechts bovenaan de opties ‘actueel’, ‘archief’ en ‘beide’. Kies hier voor ‘beide’ om alles te zien.

relatieenobjectkwijt.jpg

Vervolgens kunt u op verschillende kolommen zoeken om de betreffende relatie of het betreffende object te vinden.

Bij de kolommen ‘zoeknaam’ en ‘naam’ (bij relaties) kunt u ook op ‘willekeurig’ zoeken, waarbij Dw pro ook kijkt naar relatie waar de zoekterm in de (zoek)naam voorkomt.

relatieenobjectkwijt1.jpg

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Object archiveren

In het tabblad ‘administratief’ bij de auto ziet u bovenaan ‘gearchiveerd’. U zet het vinkje aan en drukt op opslaan.

objectinarchief1.jpg

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Relatie archiveren

In de details van de relatie ziet u bovenaan ‘gearchiveerd’. U drukt op de knop ‘wijzig’ (1), u zet het vinkje aan (2) en drukt op opslaan.

relatiearchief1.jpg

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Relatie wijzigingen op factuur

Wanneer de factuur nog niet definitief is, kunt u de relatie wijzigen, door op de knop met puntjes naast het relatienummer te drukken en daar de juiste relatie te selecteren:

factuur1.jpg

Wanner de factuur wel definitief is, kunt u de inhoud niet meer wijzigen, alleen de opmaak, zoals het factuurmodel.
Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Beeldscherminstellingen in Dw pro

U gaat naar Tools, waar u meteen in de gebruikersinstellingen komt (1). Hier ziet u het lettertype staan (2).

beeld1.jpg

‘Standaard’ is het kleinste formaat. Door dit lettertype op ‘Verdana’ of ‘Microsoft sans serif’ te zetten kunt u ook het formaat aanpassen.

beeeld2.jpg

Hiermee wordt ook Dw pro groter.
Let op: Als u dit te groot maakt, kunt u de knoppen aan de onderkant niet meer zien. Probeer dit in kleine stappen.
Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Nacalculeren / archiveren van dossier

Via ‘Nacalculeren dossiers’ kunt u een groot gedeelte van de actuele dossiers in een keer in het archief zetten.

nacalc1.jpg

U kiest de gewenste gereeddatum en voor offertes de gewenste intake datum (1), u kiest de gewenste(2) vestiging en klikt op ‘start selectie’(3).

nacalc2.jpg

Vervolgens genereert Dw pro een lijst met dossiers die aan deze criteria voldoen. Hier kiest u voor ‘selecteer alles’ en vervolgens voor ‘start nacalculeren’.

nacalc3.jpg

Mogelijkerwijs krijgt u vervolgens deze pop-up:

nacalc4.jpg

Nadat u de wachtwoorden hebt ingevuld, gaat onderaan het scherm een teller lopen.

nacalc5.jpg

Als het nacalculeren afgerond is, krijgt u een melding van het aantal nagecalculeerde dossiers en een overzicht met overgeslagen dossier, met daarbij de uitleg. U kunt deze lijst uitprinten via de knop met het vraagteken, om de meldingen te corrigeren of controleren en de dossiers handmatig na te calculeren zoals u gewend bent.

nacalc6.jpg

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Printerinstellingen

printerinst1.jpg

Hier maakt u een nieuwe regel aan(1) , kiest het document wat u automatisch wil afdrukken(2) , kiest de juiste printer(lade)(3) , vult de marges (standaard allemaal op 10) in(4) en drukt op opslaan(5). Wilt u twee keer op (bijvoorbeeld) blanco papier afdrukken, dan kopieert u de regel(6+7) .Wilt u eenmaal op blanco en eenmaal op bedrukt papier afdrukken, dan kopieert u deze regel en wijzigt de printer(lade). Het aantal keer dat u de regel toevoegt is het aantal kopieën die uit de printer komen.

printerinst2.jpg

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Auditfile maken

U gaat naar ‘exporteer auditfile’:

audit1.jpg

U kiest hier welk bedrijf u wil exporteren(1), welk boekjaar(2) , hoe u het bestand wil noemen(3) en waar u het bestand wil opslaan(4) en klikt op ‘maak auditfile’(5) .

audit2.jpg

LET OP: Dit is een .xaf bestand. Uw accountant of boekhouder moet een geschikt programma hebben om dit te kunnen lezen.

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Dossier kwijt in archief

In het archief is een optie gemaakt, waarmee u kunt selecteren van welke periode u de dossiers wilt zien.

archief.jpg

Deze optie is gebaseerd op de gereeddatum. Dossiers waarvan de gereeddatum niet is ingevuld, kunt alleen zien als u de optie aanpast naar ‘alle’.

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Lege  factuur maken

lege1.jpg

Deze vraag ontstaat, doordat het bedrag ‘nog te factureren’ 0 is.

lege2.jpg

Dit kan komen, doordat u de factuur al gemaakt heeft, maar bijvoorbeeld nog niet definitief. U kunt dit zien in het subtabblad ‘Reeds gefactureerd’.

lege3.jpg

Het kan ook voorkomen, doordat datgene waarop de factuur gebaseerd wordt, bijvoorbeeld de voorcalculatie, nog niet gevuld is.

lege4.jpg

Dit kunt u oplossen door of de voorcalculatie te vullen, of door de factuurbasis te wijzigen. Dit doet u in het tabblad ‘algemeen’, subtabblad ‘facturering’.

lege5.jpg

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Opzoeken bekeuring

Bij de vervangend vervoer objecten zoekt u het betreffende object op

vervoer1.jpg

In het tabblad ‘vervangend vervoer’ drukt u op de knop ‘Toon alle contracten/reserveringen’

vervoer2.jpg

In deze lijst kunt u zien op welk dossier de auto was uitgegeven ten tijde van de bekeuring.

vervoer3.jpg

Via dit dossier kunt u vervolgens de bekeuring doorbelasten aan de betreffende klant.

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Wijzigen object vanuit een dossier

Het object kunt u wijzigen door op de knop met de puntjes naast het kenteken te klikken en uit de lijst het juiste object te kiezen.

object1.jpg

Als de auto niet in deze lijst voorkomt, kunt u deze toevoegen door op het witte a4-tje rechts te klikken.

object2.jpg

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Foto open in Dw pro

U kunt fot's op drie manieren in Dw pro openen:

foto1.jpg

1. Via Dw pro, hiermee kunt u ook pijlen, cirkels en tekst toevoegen

foto12jpg.jpg

2. Via verkenner, hiermee opent u de foto in een apart scherm in de browser, waarna u in Dw pro verder kunt werken.

3. Via een gekoppeld Windowsprogramma, dit is het programma wat als standaard in Windows is ingesteld om JPG’s te openen. Dit kan per PC anders zijn, uw systeembeheerder kan u hierbij helpen.

Om ‘door de foto’s te bladeren’ moet dit Windows photoviewer zijn.

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Terugdraaien verkoopfactuur

Een definitieve verkoopfactuur kunt u terugdraaien in het tabblad ‘facturering’, subtabblad reeds gefactureerd.

verkoop1.jpg

 

Selecteer de betreffende factuur en druk op de knop ‘Terugdraaien factuur’.

Vervolgens krijgt u de controle-vraag:

verkoop2.jpg

Waarbij u op ja drukt. Vervolgens kunt u ervoor kiezen de creditfactuur direct af te drukken.

Een concept-factuur kunt u niet terugdraaien. Wel kunt u deze verwijderen met de knop ‘Verwijder concept/offerte’.

verkoop3.jpg

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Terugdraaien inkoopfacturen

U kunt een inkoopfactuur van onderdelen terugdraaien door deze nogmaals in te boeken, met negatieve ontvangsten.

De meest eenvoudige manier is door de inkooporder nogmaals op te roepen en de aantallen in de min te zetten:

Ga naar ‘boeken goederen ontvangst’, selecteer de leverancier (1) en klik op ‘kies inkooporder’(2).

inkoop1.jpg

U krijg niet gelijk de inkooporder te zien, omdat deze al is ontvangen. U kiest in de pop-up voor alle orders en vervolgens voor de betreffende order.

inkoop2.jpg

Vervolgens kiest u voor ‘alle regels’ en selecteert u alle te crediteren regels. U krijgt dan de volgende melding:

inkoop3.jpg

U klikt op ja en op ‘ontvang geselecteerde regels’.

inkoop4.jpg

Vervolgens past u de regel ‘ontvangen aantal’ aan naar een negatieve van het aantal dat u in eerste instantie ontvangen heeft.

inkoop5.jpg

Als laatste rond u de inkoopfactuur af zoals u gewend bent.

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Afsluiten Boekjaar

Het afsluiten van een boekjaar is tweedelig:

1. Het afsluiten van het boekjaar doet u in 'Financiele aansturing:

boekjaar1.jpg

In het tabblad diverse instellingen vind u het veld ‘laatst afgesloten boekjaar’. Door op de knop ‘wijzig’ te klikken, kunt u het boekjaar wijzigen in het boekjaar wat u wilt afsluiten.

boekjaar2.jpg

2. Nadat u het boekjaar heeft afgesloten, moet de beginbalans worden overgenomen: 

boekjaar3.jpg

U kiest hier voor het opvolgende boekjaar (bijvoorbeeld als u 2015 afgesloten heeft kiest u voor 2016) en klikt op ‘neem deze openingsbalans over’.

boekjaar4.jpg

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Geen grafische zone in Audapadweb

Allereerst moet u er zeker van zijn dat van het model grafische zones beschikbaar zijn. U kunt dit controleren via Assortiment Personenautos.

Is dit wel het geval, dan moet u op het dossier de mmt + US-codes knippen en plakken bij de schade-omschrijving:

US.jpg

Ga naar de knop ‘Details’ naar de objectdetails te gaan en te klik op ‘verwijderd Audatex-gegevens’.  

verwijder.jpg

Sla vervolgens de mutaties op en klik op de knop ‘Verwijder AudaPad’.   

verwijderaudapad.jpg

Tenslotte moet u AudapadWeb opstarten zodat er de melding komt of de bestaande gegevens van het dossier verwijderd moeten worden. Klik ‘ja’ om AudaPadWeb op te starten.
Let op: selecteer handmatig de MMT-code om AudapadWeb op te starten. Als de grafische zone’s juist worden getoond, slaat u Audapadweb op en sluit u af. In Dw pro bij de vraag of u de wijzigingen in audapadweb wil opslaan kiest u voor ja. Dan kunt u de US-codes terug zetten, zodat in Audapadweb de juiste uitvoeringsspecificaties heeft.

verwijder2.png

Als de grafische zone’s juist worden getoond, slaat u Audapadweb op en sluit u af. In Dw pro bij de vraag of u de wijzigingen in audapadweb wil opslaan kiest u voor ja. Dan kunt u de US-codes terug zetten, zodat in Audapadweb de juiste uitvoeringsspecificaties heeft.

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Dispatch exporteren naar Dw pro

U heeft de opdracht geëxporteerd vanuit Dispatch naar Dw pro, maar het komt niet binnen, wat is er aan de hand?

Bij nieuwere versies van Internet Explorer worden bestanden automatisch in een map opgeslagen, wanneer u kiest voor ‘Opslaan’. Kies voor ‘Opslaan als’ en kies vervolgens de juiste map. Wanneer u niet weet welke map de juiste is, kunt u dit opzoeken via Instellingen -> parameters, op de regel DISPATCH_INPUTPATH.

dispatch2.jpg

Let op: De waarde die in de kolom ‘geselecteerde computer’ staat is leidend. Pas wanneer hier niets is ingevuld wordt er gekeken naar de waarde in de kolom ‘bedrijfsstandaard’.

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Niet exporteren naar Dispatch

U kunt niet exporteren naar Dispatch, wat is er aan de hand?

dispatch1.jpg

 

Dit kan betekenen dat de map C:\dispatch\imp (bijvoorbeeld) niet aanwezig is. U maakt in dat geval deze map aan.

Dit kan ook betekenen dat de map C:\dispatch\imp wel aanwezig is, maar tegen schrijven beveiligd. Zorg er in dat geval voor dat alle rechten opengezet worden voor gebruikers. Uw systeembeheerder kan u hierbij ondersteunen.

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Ik krijg de melding ‘Datum 25-02-2015’(bijvoorbeeld) niet toegestaan’, wat moet ik doen?

 Dit is een waarschuwing, die u krijgt bij alle handelingen, van waaruit journaalposten kunnen ontstaan, waarbij een datum is ingegeven die ligt in de vorige maand, een afgesloten periode of een afgesloten boekjaar. Vraagt u zich allereerst af, of de datum wel juist is.

Klopt de datum niet, dan past u deze aan.

Klopt de datum wel, dan geeft u het correspondeerde wachtwoord in, welke u kunt vinden in de financiële aansturing:

datum1.jpg
datum2.jpg

1 hoort bij deze melding:

datum3.jpg

2 hoort bij deze melding:

datum4.jpg

3 hoort bij deze melding:

datum5.jpg

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Relatie is geen klant

Wanneer u de factuur definitief wil maken, krijgt u de melding ‘Deze relatie is geen klant’, wat is er aan de hand?

Relatieisgeenklant1.jpg

Bij alle relaties waar u een factuur naartoe wil sturen moet het vinkje ‘relatie is klant’ aanstaan

Relatieisgeenklant2a.png

U kunt dit voor deze relatie aanpassen in het tabblad algemeen. U klikt achter de relatie op de puntjes en vervolgens op ‘details’.

Relatieisgeenklant3.jpg
Relatieisgeenklant4.jpg

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


Kolom kwijt in Dw pro

Voor het weer zichtbaar maken van een kolom:

  • Klik rechts onderin het overzicht op de knop met daarin een vraagteken

  • Dan verschijnt een pop-up met 'Extra grid'mogelijkheden. Voor het zichtbaar maken van een kolom heeft u nu 2 opties:

  1. Zolang u het betreffende programma nog niet heeft afgesloten, kunt u kiezen voor ‘Annuleer wijzigingen’ (1).

  2. Heeft u dit echter wel gedaan, worden de wijzigingen automatisch opgeslagen en moet u kiezen voor ‘Standaard instellingen’ (2). Deze knop zit in elke lijst en/of elk overzicht in Delta/W 7.

extra_grid_screenshot_deltaW.png

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal


U krijgt de melding "niet toegestaan"

niettoegestaan.jpg

Dit betekent dat voor de gebruikersnaam waarmee u bent ingelogd deze knop is geblokkeerd in de rechtenstructuur zoals deze binnen uw bedrijf is ingericht. Degene die in ‘autorisatiemenu /speciale functies’ kan binnen uw bedrijf, kan dit voor u aanzetten.

niettoegestaan1.jpg

Komt u er niet uit stel dan uw vraag via ons support portaal

Qapter

Qapter

Wanneer kan ik gebruik gaan maken van Qapter?

Qapter wordt in de maand november 2017 geïntroduceerd in de gehele Nederlandse markt. Op https://solera.nl/qapter staat alle informatie over deze nieuwe tool voor schadevastlegging t.b.v. Audatex of andere calculaties.

Vanuit ieder systeem wordt eerst een duale periode gehanteerd, waarin zowel het nieuwe Qapter als het oude vertrouwde AudaPadWeb opgestart kan worden (uiteraard niet tegelijk).

Audatex & Xpress

Audatex & Xpress

Wat is het verschil tussen een Audatex normcalculatie en een Xpress calculatie?

  1. Input ; U kunt op exact dezelfde wijze als u nu doet, via APW en later Qapter, de invoer doen. Hierin wijkt een Xpress calculatie niet af van een Audatex Normcalculatie.

  2. Output ; Een Xpress calculatie komt terug als een .pdf bestand, de opzet van een Xpress calculatie is minder uitgebreid dan een Audatex normcalculatie.


Kan ik Xpress calculaties gebruiken in mijn Back-Office pakket?

Xpress zal bij de introductie direct beschikbaar zijn in DW7 en DWgo!. Overige back-office leveranciers hebben een mogelijkheid om ook Xpress calculaties te integreren, maar daar dienen zij uiteraard zelf over te beslissen. Het is op dit moment niet bekend wanneer het in die systemen beschikbaar zal zijn.


Kan ik onderdeelnummers, arbeidstijden etc. gebruiken met Xpress in mijn Back-Office pakket?

Wij kunnen dit niet voor alle Back-Office pakketten in de markt bepalen. In DW7 kunt u in ieder geval de output van Xpress gewoon gebruiken voor het aanmaken van onderdelenbestellingen, werkorders, factureren etc.


Kan ik Xpress calculaties verzenden naar verzekeraars, experts of leasemaatschappijen?

Nee, de structuur van een Xpress calculatie is niet geschikt voor STP afhandeling door een opdrachtgever, u kunt deze dan ook niet verzenden.


Zijn Xpress calculaties inbegrepen in de vaste abonnementsprijs?

Nee, Xpress calculaties worden altijd per stuk in rekening gebracht (à €5,99).


Is AudaID inbegrepen in de prijs van een Xpress calculatie?

Ja, de prijs van € 5,99 voor een Xpress calculatie is inclusief een AudaID bevraging.


Kan ik een Xpress calculatie aanpassen qua "look & feel" (logos etc.)?

Nee Xpress calculaties hebben een vaste opmaak en worden in .pdf vorm geleverd. Wij kunnen geen maatwerk leveren hierop.


Wanneer is Xpress beschikbaar?

Wij verwachten dat Xpress medio mei 2017 productie klaar is. U wordt door ons geïnformeerd zodra u gebruik kunt gaan maken van Xpress.


Moet ik een apart contract afsluiten om Xpress te kunnen gebruiken?

Nee, de toegang tot Xpress calculaties is inbegrepen in de nieuwe Audatex propositie, waarover u meer kunt lezen in het magazine dat u is toegezonden op 30 maart 2017.


Ben ik duurder of goedkoper uit met dit nieuwe prijsmodel?

In principe bepaalt u in het nieuwe model zelf welke vaste kosten u heeft. Het kan echter aantrekkelijker zijn om een bepaalde bundel af te nemen. Binnen enkele weken na 30 maart 2017 ontvangt u van ons een persoonlijk brief met daarin uw aantallen calculaties over de afgelopen jaren. Daarmee kunt u zelf een inschatting maken welke bundel bij uw bedrijf past. In de brief zal ook een rekenvoorbeeld zitten met het voor u meest aantrekkelijke model (gebaseerd op de aantallen calculaties van uw bedrijf van de afgelopen 12 maanden).


Moet ik verplicht overgaan op het nieuwe Audatex prijsmodel?

Ja dit model geldt voor alle klanten in en vervangt het de huidige prijzen en abonnementen.


Worden de bundels jaarlijks herijkt?

Nee, er vind geen herijking meer plaats in dit nieuwe prijsmodel voor Audatex.


Kan ik tussentijds wisselen van Audatex bundel?

Ja, u kunt 1x per jaar wisselen van Audatex bundel.


Gaan nog niet gebruikte Audatex calculaties mee naar de volgende maand?

Nee, in het nieuwe prijsmodel vervalt de bundelvoorraad aan het eind van de maand.


Is AudaID inbegrepen in de prijs van een calculatie?

Ja, AudaID bevragingen zijn inbegrepen in de prijs van de bundel of aanvullende calculaties, u hoeft hier niet meer separaat voor te betalen.


Wanneer gaat dit nieuwe prijsmodel in?

De facturatie tegen de nieuwe prijzen start 1 juni 2017. In de periode daarvoor krijgt u van alle gegevens en formulieren die u nodig heeft om uw keuze te maken.


Hoeveel Calculaties heb ik afgelopen jaar/jaren/periode gemaakt? Kan ik daar een overzicht van krijgen?

Binnen enkele weken na 30 maart 2017 ontvangt u van ons een persoonlijk brief met daarin uw aantallen calculaties over de afgelopen jaren. Daarmee kunt u zelf een inschatting maken welke bundel bij uw bedrijf past. In de brief zal ook een rekenvoorbeeld zitten met het voor u meest aantrekkelijke model (gebaseerd op de aantallen calculaties van uw bedrijf van de afgelopen 12 maanden).


Facturatie Audatex

Solera factureert alleen unieke Audatex Normcalculaties. Een unieke, facturabele Audatex Normcalculatie bevat een:

Rapportnummer/kenmerk.
Audaboxnummer.
Merk-Model- en Typecode.

Indien deze unieke kenmerken ongewijzigd blijven, is het mogelijk om binnen een tijdsbestek van 6 weken de oorspronkelijke calculatie 9 maal kosteloos te muteren. Wanneer die grens van 9 maal muteren overschreden wordt, resulteert de 10e mutatie in een nieuwe facturabele calculatie. De eventueel daaropvolgende 9 mutaties zijn, mits aan de mutatiecriteria wordt voldaan, wederom gratis.


Hoe vind ik een fantoom voor een voertuig

U vindt een lijst met fantoommodellen via het Assortiment Personen- en Bestelautos.


Assortimentslijst Vrachtwagens

Ga naar de Assortimentslijst Vrachtwagens.


Assortimentslijst Motorfietsen

Ga naar de Assortimentslijst Motorfietsen.


Assortimentslijst Personen- en Bestelwagens

Ga naar het Assortiment Personen- en Bestelautos.


Audatex Help

Op de Audatex help pagina vindt u een aantal links naar ondersteunende documenten voor AudaPadWeb, Qapter en Audatex.


Trainingen Audatex

Om voldoende kennis op te doen over het Audatex systeem kunt u de Audatex Moduul 2 training volgen, die afgesloten wordt met het Audatex (Moduul 3) examen.

Na het behalen van het Audatex Moduul 3 certificaat, moet u elke twee jaar een Audatex herhalingsexamen doen. Hiervoor kunt u een herhalingstraining volgen.

ABZ/Solera Nederland erkent de volgende 3 opleidings- en exameninstituten voor het trainen en examineren van Audatex (Maart 2024):

U kunt op deze websites meer informatie vinden over de examens, het examenreglement en de examendata.


PRO-melding indienen

Om de resultaten van de Audatex Normcalculatie goed af te stemmen op de praktijk, kunt u zelf een PRO-melding indienen. Uw PRO-melding is waardevoller als de melding door beide partijen (reparateur en expert) wordt gesteund en wordt vergezeld door een Audatex Normcalculatie.

U kunt bijvoorbeeld meldingen doorgeven over:

  • onderdeelnummers

  • onderdeelprijzen

  • reparatietijden

  • spuit-uren

  • spuitmateriaal

  • etc.

  • In de PRO-procedure vindt u een beschrijving van het afhandelingsproces van uw PRO-meldingen.

Ga naar formulier PRO-melding indienen.


Zijn aanhangwagens, tractoren, landbouw aanhangers, scooters, bromfietsen, snorfietsen en quads beschikbaar in Audatex?

Ja, kies als merk UNIVERSEEL en vervolgens als model het gewenste voertuig zoals Tractor, Snorfiets, etc.


Zijn motorfietsen en vrachtwagens beschikbaar in Audatex?

Hiervoor hebben wij twee aparte assortimentslijsten beschikbaar. Deze vindt u hier:

Assortiment Motorfietsen
Assortimentslijst Vrachtwagens


De grafische zones verschijnen niet: deze blijven blanco.

Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  • Een snelle oplossing die vaak werkt: ‘Dubbelklik met uw muis in een blanco gedeelte, dan kan het al verholpen zijn.

  • Of u heeft de vorige keer gedubbelklikt op de zones, waardoor deze fullscreen is geworden? Maak het scherm dan weer kleiner met uw muis.

  • Lost dit niets op? De grafische zones zijn een onderdeel van AudaMobile, niet van Audatex. Zoekt u daarom in onze kennisbank opnieuw, met de zoekterm: ‘grafische zones Audamobile'.


Is er van Tesla, Rolls Royce, etc. geen Audatex beschikbaar?

In onze assortimentslijst hebben wij ook fantoom modellen opgenomen:

Ga naar het betreffende merk in het assortiment overzicht.


Wat is de actuele PRO-procedure?

 U vindt hier alle actuele afspraken rondom het indienen verwerken van PRO-meldingen.


Kan NVO gebruikt worden bij Xpress calculaties?

Nieuw Voor Oud kan niet gebruikt worden in een Xpress calculatie.


Waarom staat de kilometerstand in de Xpress calculatie op 1?

Indien de kilometerstand niet is ingevuld in het dossier, dan staat er standaard 1 km in de Xpress calculatie


Staan er B-markeringen in een Xpress calculatie?

B-markeringen van onderdeelprijzen worden niet weergegeven.


Kleinmateriaal staat niet in de Xpress calculatie.

Kleinmateriaal en percentages voor aftrek worden niet in een Xpress calculatie weergegeven.


Hoe wordt de arbeidstijd weergegeven in een Xpress calculatie?

  • Arbeidstijd is in Xpress calculatie weergegeven als afgerond op 1 cijfer achter de komma. Er wordt echter gerekend met het exacte getal.
    4,5 AE wordt weergegeven als 0,5 uur arbeidstijd, voor de berekening wordt met 0,45 uur arbeidstijd gerekend.

Thatcham

Thatcham

Is Thatcham zowel in AudaMobile als ook in AudaPadWeb beschikbaar?

Ja, in AudaMobile ziet u de Thatcham reparatietips pas in de resultaatpagina onder de Audatex-calculatie. In AudaPadWeb ziet u - als Thatcham informatie beschikbaar - een geel lampje waar u op kunt klikken.


Worden alleen door de fabrikant goedgekeurde reparaties in Thatcham getoond?

Nee, het is mogelijk dat fabrikanten bijvoorbeeld een bepaalde deelreparatie niet beschreven hebben, maar dat Thatcham deze wel goed heeft kunnen uitvoeren bij een schadevoertuig.


Zijn de reparatietips (Thatcham) ook in het Nederlands beschikbaar?

Nee, de reparatietips zijn alleen in het Engels beschikbaar.


Ik zie pagina’s in zwart/wit en niet alleen van de beschadigde onderdelen.

Bij oudere voertuigen kunnen wij helaas niet specifiek de beschadigde onderdelen tonen.


Ik krijg geen Thatcham in AudaMobile of AudaPadWeb.

Misschien is van dit voertuig geen Thatcham beschikbaar. Dit kunt u controleren in ons assortiment: Assortiment Personen- en Bestelautos

Bij ieder voertuig staat vermeld of er Thatcham beschikbaar is.

Expertise Hub/SCS Expertise

Expertise Hub/SCS Expertise

Als Expert kan ik geen opdracht verzenden naar een verzekeraar

Een verzekeraar moet uw expertise bedrijf eerst toevoegen aan het overzicht met experts vanuit hun eigen SCS Expertise software. Daarna kunt u deze verzekeraar wel adresseren. Neem hiervoor contact op met de verzekeraar.


Hoe kan ik op alle dossier statussen tegelijkertijd zoeken vanuit het dossieroverzicht?

  • Selecteer met uw muis alle statussen van ‘Nieuw’ t/m ‘Toewijzen’
  • Klik op ‘zoeken’.

AudaIntake

AudaIntake

Kan ik ook vanuit AudaMobile naar AudaIntake?

Ja, u kunt vanuit AudaMobile ook naar AudaIntake via het eerste scherm:
Kies onderaan voor AudaIntake.


Moet ik alle items in AudaIntake invoeren?

Dit is niet nodig. U hoeft alleen de delen die ontbreken of beschadigd zijn, in te voeren.


Audaflow

Audaflow

Mijn dossier komt niet aan in mijn systeem.

Als het om een Aegon dossier gaat, heeft u misschien nog niet op repareren gedrukt onder details nadat de dekking is goedgekeurd?


Mijn dossier komt niet aan bij de opdrachtgever.

Hiervoor zijn twee mogelijke oplossingen:

  1. Heeft u een notitie teruggekregen? Volg de aanwijzigingen in de notitie.

  2. Heeft u deze naar de audabox gestuurd waarvan deze vandaan komt? Controleer of het om een volmacht of de hoofdbox van Aegon gaat (601112).


Ik kan niet inloggen op het platform AudaFlow

Controleer de volgende zaken:

  • is uw eHerkenning gekoppeld.

  • U heeft nog geen autorisatie om deze dienst te kunnen gebruiken.U kunt dit aanvragen via het autorisatieformulier.

AudaInsight (AXR)

AudaInsight (AXR)

Hoe krijg ik toegang tot AudaInsight?

De URL voor AudaInsight is www.audainsight.nl

U heeft een geautoriseerd Digitaal Passpoort nodig om toegang te verkrijgen, neem hiervoor contact op met Digidentity


Ik kan een dossier niet vinden in AudaInsight

Hiervoor zijn de volgende oorzaken:

  1. Voor herstelbedrijven geldt dat een dossier eerst gerapporteerd moet worden vanuit
    Delta/W alvorens dat zichtbaar wordt in AudaInsight
    Dossiers komen na rapportage vanuit Delta/W met een vertraging van maximaal 20 minuten in AudaInsight

  2. Voor leasemaatschappijen/verzekeringsmaatschappijen geldt dat het AudaFlow dossier
    gesloten moet zijn vanuit AudaFlow. U kunt zelf inloggen in AudaFlow om te verifiëren of het dossier gesloten is.

Heeft u nog vragen neem dan contact op met Solera via het Support Portaal.


AudaInsight foutmelding 'Niet in staat om rapportselectie uit te voeren: No reports available'

U krijgt de volgende melding: “No reports available - check report_configuration whether reports are enabled”.

Neem contact op met Solera via het Support Portaal.


Bij inloggen AudaInsight krijg ik foutmelding 401 of 403

U moet nog geautoriseerd worden door Solera voor deze dienst.

Neem contact op met Solera via het Support Portaal.

AMICe

AMICe

Wanneer worden de AMICe rapporten geleverd?

De AMICe rapporten worden iedere 25ste van de maand geleverd.


AudaInsight AMICe webportaal: URL naar AudaInsight ook AMICE rapporten

De URL voor de AMICe en AudaInsight rapporten is https://www.abzportal.nl/amice-report-web/


AMICe Webportaal: Authorization Required

U krijgt de melding:”This server could not verify that you are authorized to access the document requested. Either you supplied the wrong credentials (e.g., bad password), or your browser doesn't understand how to supply the credentials required”.

Bent u in het bezit van eHerkenning/Digitaal paspoort?

Management Informatie

Management Informatie

Foutmelding: Authorization Required AMICe, Focwa, E-calc

U krijgt de melding:”This server could not verify that you are authorized to access the document requested. Either you supplied the wrong credentials (e.g., bad password), or your browser doesn't understand how to supply the credentials required ".

Misschien heeft u geen certificaat, of is uw certificaat verlopen. Controleer dit in uw browser:

  1. Open uw browser en selecteer de menu functie “Extra”,

  2. Kies voor “Internet Opties”.

  3. In het nieuwe scherm kies voor tabblad “Inhoud”

  4. Druk op de knop “Certificaten” in het midden.

  5. Is er geen certificaat / eHerkenning / digitale paspoort aanwezig? eHerkenning aanvragen bij Digidentity.

Glasherstel

Glasherstel

Is het mogelijk om ruitschades uit te voeren voor vrachtwagens?

Ja dat is mogelijk. De merken Mercedes-Benz en M.A.N. zijn opgenomen en beschikbaar voor selectie. Andere merken moeten gebaseerd worden op basis van een fantoom- of Universele calculatie.

U kunt de universele calculatie eenvoudig selecteren in de merkenlijst: kies voor ‘Universeel’. U kunt deze openen: vanuit een ruit- of glascalculatie of vanuit het schademelden portaal in het dossier waarin u werkt.

U geeft dan zelf de arbeidstijd en prijzen op die van toepassing zijn voor de te repareren schade.

Klik hier voor een overzicht van beschikbare Mercedes-Benz en M.A.N. modellen.


Hoe kan ik een kitset onderdrukken?

Om het bedrag niet mee te nemen in de Audatex calculatie:

  1. Klik in AudaPadWeb op het gele notitieblokje links bovenin het scherm
  2. geef via code 1411 de kitset op
  3. zet met een VM mutatie de prijs op € 0,- .

Het Merk/Model/Type staat niet in het selectieoverzicht

In dit geval selecteert u een Merk/Model/Type die wat betreft carrosserie het meest lijkt op de auto die hersteld moet worden. Solera noemt dit een fantoom advies.

Ga hiervoor naar het overzicht van fantoom adviezen: Assortiment Personen- en Bestelautos
Is er een fantoom advies beschikbaar? Dan ziet u deze staan onder de kolom: Product.


Via het Aegon schademelden portaal kan ik geen rustschade selecteren

Als u nog niet eerder een glas/ruit- calculatie heeft uitgevoerd, moet Solera u eerst autoriseren:

  1. Neem contact op met uw expert bij Aegon. Geef aan dat u glas/ruit-calculaties wilt maken via het schademelden portaal.
  2. Aegon zal uw autorisatieverzoek doorgeven aan Solera, waarna wij u op korte termijn kunnen autoriseren.