Veel gebruikers van onze toepassingen zal de naam ‘GD&C’ weinig zeggen. Waar staat dit voor, en wat is dit voor bedrijfsonderdeel? Thomas Hermans, Director Business Development bij Solera Nederland en legt het uit.

Waar staat ‘GD&C’ voor?

“Dat staat voor Global Data & Content”. Dit is als het ware de motor achter de data en de meeste toepassingen van Solera, denk aan Audatex, Qapter, AudaFlow en Audawatch. Er werken inmiddels circa 1100 medewerkers, verspreid over verschillende internationale locaties. Daar werken ze aan het leveren van data aan onze klanten. Hier worden bijvoorbeeld de de Audatex modellen gemaakt. Daarnaast richten ze zich op het ontwikkelen van technologie in de vorm van software, apps en tools. Deze moeten onderscheidend zijn, want Solera wil een positief verschil maken in de manier waarop onze klanten werken en gaan werken in de toekomst. Daarom is er bij GD&C ook veel aandacht voor procesontwerp: hoe gebruiken onze klanten de producten en diensten van Solera? Hoe kunnen we de gebruikerservaring de beste in de business maken? Dat doen we ook samen met onze klanten, medewerkers van GD&C komen ook geregeld naar Nederland om van schadeherstellers te leren”

IMG_0459.jpg

Best in class

Dat klinkt ambitieus. “Ja, dat is Solera ook.” Thomas licht toe: “GD&C is een van de belangrijkste en grootste investeringen die Solera de afgelopen jaren gedaan heeft. Als je kijkt naar het soort mensen dat bij GD&C werkt, dan valt ook op dat ze uit allerlei branches en landen komen. Dit zorgt voor een multidisciplinaire manier van werken. Dat is nodig om onze doelen te bereiken. Het is ons menens!” Welke doelen zijn dat? “Solera wil absoluut de beste leverancier in de branche zijn. Bijvoorbeeld door ‘best in class data’ te leveren: in onze systemen vind je als eerste nieuwe modellen, en wij streven naar 99% dekking voor alle merken en modellen op de weg. Daarnaast zijn we zijn continu bezig met het verbeteren van processen en gebruiksvriendelijkheid.”

IMG_0394.jpg

Hoofdprocessen

“GD&C houdt zich bezig met vier hoofdprocessen. Op de eerste plaats staat data delivery: hoe ziet een model eruit? Waaruit bestaat het? Hoeveel tijd kost het vervangen van een buitenspiegel? Dit is wat je in de basis nodig hebt om goed te kunnen werken als hersteller. Belangrijk dat dit van de hoogste kwaliteit is.” Wat is het tweede hoofdproces? “Het leveren van technologische oplossingen, bijvoorbeeld software en diensten. Omdat deze oplossingen voor een internationale markt worden ontworpen, kunnen we voor het onderste uit de kan gaan. Het eerste resultaat is Qapter. Dat is echt een GD&C product, dat kun je zien aan de onderscheidende kwaliteit van zowel de techniek als de gebruikers interface, Qapter is echt next level”, zegt Thomas.

“Het onderhouden van relaties met fabrikanten is nummer drie. Om best in class data te leveren, is het belangrijk om goed contact met alle OEM’s te hebben. Het kost zo’n 400 uur om een Audatex-model te maken, het is daarom belangrijk dat de vertaling van informatie naar onze standaard klopt. De afdeling staat daarom in nauw contact met meer dan 75 fabrikanten.”

Innovatief

GD&C richt zich tenslotte op de toekomst: “Research & Development, of R&D, is het vierde hoofdproces. Er zijn al tech centers in China en Brazilië; binnenkort opent de derde in de US. In deze centers zoeken we actief de samenwerking met verzekeraars en OEM’s om onderzoek te doen naar nieuwe herstelmethodes en voertuigveiligheid. Zo investeren we in het autoherstel van de toekomst. De Intelligent Repair Estimator (IRE) is daar een goed voorbeeld van: daarmee teken je de schade digitaal op een geselecteerd onderdeel. Die tekening wordt meteen omgezet in een schatting van de kosten – in werk en materiaal. Een mooie innovatie!”

Meer weten over GD&C? kijk dan op: www.soleraGDC.com