Wat is het Selfservice Portaal?

24/7 kan uw organisatie zelf Digitale Paspoorten aanvragen en beheren in het Selfservice Portaal van ABZ. Uw organisatie machtigt een van zijn medewerkers om het portaal te beheren. 


Wie is onze Selfservice Portaalbeheerder?

Weet u niet wie uw Selfservice Portaalbeheerder is, vraag deze dan op via het formulier Opvragen Selfservice Portaalbeheerder.


Taak van een portaalbeheerder

De Selfservice Portaalbeheerder is de persoon binnen uw organisatie die het beheer van de paspoorten op zich neemt en hierbij als een gemachtigde van de organisatie optreedt. De Selfservice Portaalbeheerder kan meerdere collega’s autoriseren als Selfservice Portaalbeheerder.

Het is van belang om minimaal twee portaalbeheerders te autoriseren, om zo de afhankelijkheid van één persoon te verminderen. Een portaalbeheerder kan digitale paspoorten aanvragen, intrekken en opzeggen. Ook heeft hij/zij inzicht in alle digitale paspoorten binnen de organisatie.


Toelichting aanvraag Digitaal Paspoort (voor portaalbeheerders)

Aanvragen Digitaal Paspoort worden door u (of een collega portaalbeheerder) afgehandeld. Via het Selfservice Portaal kunt u eenvoudig nieuwe paspoorten aanvragen. Zorg ervoor dat op de aanvraag ook het 06-nummer van de paspoorthouder (gebruiker) wordt ingevuld.

De paspoorthouder ontvangt via e-mail een bevestiging van de aanvraag. Na goedkeuring van de aanvraag, ontvangt de paspoorthouder de volgende berichten:

  • een e-mail met de eerste drie cijfers van de PPC
  • met in dezelfde mail de link om het paspoort op te halen
  • een sms met de laatste 3 cijfers van de PPC

Heeft u geen 06-nummer ingevuld?
Als op de aanvraag het 06-nummer van de houder ontbreekt, dan moet u zelf de code in het Selfservice Portaal opzoeken en doorgeven aan de paspoorthouder. In de Handleiding Selfservice Portaal Digitaal Paspoort kunt u lezen hoe u het tweede deel (de laatste 3 cijfers) van de PPC kunt opzoeken.