Momenteel speelt er een groot probleem met certificaten dat over de wereld een enorm aantal gebruikers treft. Dit raakt helaas ook de Digitale Paspoorten die u nu gebruikt. Dit issue heeft wereldwijd impact op vele technologie platformen en treft dus niet enkel de Solera applicaties en diensten.
Het betekent echter wel dat alle bestaande Digitale Paspoorten vóór 10 oktober 2020 moeten worden ingeruild voor een nieuw Digitaal Paspoort.
Wat heeft dat te maken met eHerkenning ?
Wij hebben u in het afgelopen jaar reeds geïnformeerd dat we in de loop van dit jaar zullen overgaan van digitaal paspoort naar eHerkenning. Door bovenstaand issue komt dit nu in een stroomversnelling, het is echter nog niet mogelijk om geheel van de Digitale Paspoorten af te stappen . Afhankelijk van hoe u onze diensten gebruikt zult u daarom vanaf nu tevens moeten beschikken over eHerkenning niveau 3 van Digidentity om uw huidige Digitaal Paspoort te kunnen inruilen.
In alle gevallen dient minimaal 1 persoon binnen uw bedrijf te beschikken over eHerkenning niveau 3 van Digidentity, zodat u een bedrijfs beheerder kan aanstellen. Een beheerder in het Digidentity Self-Service-Portaal zorgt voor de juiste gebruiksrechten van medewerkers binnen uw bedrijf.
Medewerkers die geen beheerder zijn of worden hebben geen eHerkenning nodig om hun Digitaal Paspoort om te ruilen.
Wat gebeurt er als ik mijn Digitaal Paspoort niet of pas na 9 oktober omruil ?
Dan kunt u simpelweg niet meer calculeren vanaf 10 oktober! Hier zijn helaas op dit moment geen uitzonderingen op of oplossingen voor. Als u om wat voor reden dan ook uw bestaande Digitaal Paspoort niet heeft omgeruild voor een nieuwe dan kunt u voor onbepaalde tijd niet meer calculeren na 10 oktober.
Het is dus van het grootste belang dat u tijdig in actie komt. De totale omruilprocedure kan namelijk meer dan 1 werkdag duren en is enkel mogelijk tijdens kantooruren. Wij raden u dan ook aan om de omruilactie uiterlijk week 40 al te voltooien (vrijdag 2 oktober), dan hebben wij nog tijd om u te ondersteunen mocht u ergens tegenaan lopen. Na 9 oktober is het technisch niet meer mogelijk om nog DP’s om te ruilen en zullen bepaalde diensten (waaronder Qapter calculeren) voor onbepaalde tijd onbereikbaar zijn voor u indien u niet beschikt over een (omgeruild) nieuw Digitaal Paspoort.
Wat moet ik nu doen ?
Om u te helpen uw Digitaal Paspoort te vervangen hebben wij een stappenplan gemaakt dat u kunt volgen.