Op 7 januari 2022 komt er een einde aan het Digitale Paspoort.

Na deze datum zullen dienstverleners en gebruikers overstappen op een nieuwe manier van authenticatie. Welke keuze voor u van toepassing is is afhankelijk van uw branche en tot welke diensten u toegang wenst.

Maakt u geen gebruik van het Digitaal Paspoort en logt u reeds in d.m.v. van eHerkenning dan hoeft u in principe geen actie te ondernemen.


eHerkenning is de nieuwe standaard voor digitale transacties in de zakelijke omgeving. De verzekeringsmarkt stopt per 7 januari 2022 met het Digitaal Paspoort als inlogmiddel voor Webportalen in de verzekeringsmarkt.

Vanaf dat moment kunt u ook bij Solera diensten niet meer inloggen met een Digitaal Paspoort. Wellicht dient u dus actie te ondernemen om ook ná 7 januari 2022 toegang te houden. Lees daarom onderstaande informatie zorgvuldig door en stel vast welke acties u nog dient te ondernemen. Deel deze informatie alstublieft ook met uw collega’s die beschikken over een Digitaal Paspoort en spoor ze, indien nodig, aan tot actie.


Inlog Solera diensten ná 7 januari 2022

Veel diensten van Solera zijn uitsluitend geschikt voor toegang met eHerkenning niveau 3 (eH3) van Digidentity.

Voor een aantal diensten is een andere inlogmethode nodig: 2-factor authenticatie met gebruikersnaam/wachtwoord en een authenticatiecode. Na het invoeren van gebruikersnaam/ wachtwoord ontvangt de gebruiker de code in het emailadres dat aan het gebruikersaccount is gekoppeld. Voor ATOSI wordt ook de mogelijkheid van versturen van de code naar een mobiele telefoon geïntroduceerd.


Overzicht Solera diensten voor de verzekeringsmarkt en de inlogmiddelen na 7 januari 2022

eHerkenning (EH3)

  • Solera Selfservice Portaal

  • Solera Informatie Portaal

  • Solera Property Solution

  • Roydata

  • SCS Expertise

  • ISA management, tbv RDW services

Gebruikersnaam/wachtwoord met authenticatiecode

  • MSportaal (VRA/CHV en servicedesk)

  • ATOSI

Voor TIME en VPI kan ook geen Digitaal Paspoort meer worden gebruikt. Hiervoor is een Bedrijfscertificaat noodzakelijk. Klanten van deze diensten zijn of worden separaat geïnformeerd.

Aanvragen eHerkenning

Medewerkers die gebruik maken van applicaties die alleen met eHerkenning toegankelijk zijn dienen dus vóór 7 januari over een eH3 te beschikken.

Voor het aanvragen en beheren van eHerkenning bij Digidentity is een bedrijfsbeheerder op het Digidentity Selfservice Portaal (SSP) noodzakelijk. De meeste bedrijven hebben al een bedrijfsbeheerder. Deze persoon is degene die de machtigingen voor eHerkenning ten behoeve van uw medewerkers binnen het Digidentity Portaal toekent. Heeft u nog geen bedrijfsbeheerder, regelt u dit dan zo snel mogelijk, rekening houdend met de doorlooptijd.

Medewerkers die op dit moment nog geen eHerkenning hebben dienen dit bij Digidentity aan te vragen. De medewerker dient daarna zelf éénmalig met eH3 in te loggen op het Selfservice Portaal van Solera. Vervolgens kunnen door uw beheerder van het Solera Selfservice Portaal autorisaties worden gegeven voor toegang tot Solera webdiensten.

Beheerders MSportaal en ATOSI.nl

Gebruikers van MSportaal.nl en ATOSI.nl ontvangen van Solera per email individueel informatie over de veranderingen in inloggen op deze platforms.


Begin op tijd met de omruilactie om te borgen dat u ook na 7 januari 2022 toegang houdt tot Solera diensten.