Impact van de coronacrisis op de autoschadeherstelmarkt in Nederland
Het is inmiddels duidelijk dat de schadeherstelmarkt behoorlijk geraakt wordt door de coronacrisis.
Als facilitator van een groot aantal processen in de schadeherstelmarkt heeft Solera hier een duidelijk beeld bij. We willen dit wekelijks met u delen om u een globaal inzicht te geven in de gevolgen die de crisismaatregelen hebben voor de autoschadeherstelbranche.
Audatex calculaties
Het calculatievolume was in maart 2020 nog redelijk hoog in vergelijking met 2019 omdat er begin deze maand nog veel schades gerepareerd werden die tijdens de stormen in februari zijn ontstaan. Zowel in week 10 als in week 11 lagen de volumes aanzienlijk hoger dan in 2019. Vanaf 16 maart (week 12) zien we de eerste gevolgen van de crisismaatregelen in de schadevolumes terug, ten opzichte van de eerste week van maart zien we de calculatievolumes met 14% dalen. Die daling zien wij in deze week erop groter worden; het volume aan het eind van de maand ligt 25% lager dan in de eerste week van de maand.
Ontwikkeling van het gemiddeld schadebedrag
Kijken we naar het gemiddeld schadebedrag (GSB) dan is ook een daling waarneembaar. In het begin van de maand is het GSB nog € 1.640. In de loop van de maand zak het met 9% naar € 1.493.
Het beeld dat we krijgen vanuit de markt is dat er weliswaar veel minder zware ongelukken plaats vinden maar dat kleinere, rijdbare schades, die al enige tijd geleden kunnen zijn ontstaan, op dit moment alsnog voor herstel aangeboden worden. De periode waar we op inzoomen is nog kort, maar de daling van het percentage onderdelen en de stijging van het percentage spuitwerk als onderdeel van het GSB lijken deze trend vooralsnog te bevestigen.”
Voor vragen over dit bericht verzoeken wij u om zich te wenden tot ; nieuws@solera.nl