Solera

View Original

eHerkenning update April

Wij hebben u in januari geïnformeerd over de veranderingen in 2020 als gevolg van de overgang van Digitale Paspoorten naar eHerkenning. Onderstaand leest u een update met betrekking tot dit onderwerp.

Overdracht uitgifte Digitale Paspoorten naar Digidentity door coronacrisis uitgesteld

De overdracht van het aanvragen, verlengen en opzeggen van Digitale Paspoorten naar Digidentity is uitgesteld tot 1 september 2020. Dit hebben SIVI en Digidentity – na de nodige afstemming met marktpartijen – besloten. Dit geeft partijen, met name in de verzekeringssector, meer tijd om de noodzakelijke voorbereidingen te treffen. Daarbij gaat het vooral om implementatie van eHerkenning aan de kant van de online dienstverleners, en het aanstellen van beheerders bij organisaties die veel gebruikers hebben, zoals de grotere intermediair kantoren en verzekeringsmaatschappijen.

Toegang tot Solera diensten met eHerkenning

In 2020 en de eerste helft van 2021 blijven alle Solera diensten op de gebruikelijke manier met een Digitaal Paspoort toegankelijk. Voor de aanvraag en verlenging van een Digitaal Paspoort/Bedrijfscertificaat is na de overdracht naar Digidentity echter al wel een eHerkenning van Digidentity nodig.

Op dit moment wordt de infrastructuur van Solera aangepast zodat Solera diensten toegankelijk worden met eHerkenning. De uitrol over de diensten zal stapsgewijs plaatsvinden. We verwachten dat de meeste diensten in september direct beschikbaar zijn voor toegang met eHerkenning.

Solera test op dit moment een nieuw selfservice portaal, waarin de beheerder van uw bedrijf de rechten van uw medewerkers voor toegang tot Solera diensten kan beheren (nieuwe rechten toekennen, wijzigen, intrekken). Hiervoor is ook een audit trail  beschikbaar. Het nieuwe selfservice portaal is ook in september voor onze klanten beschikbaar.

We benaderen  een aantal klanten om in juli een testperiode in te gaan, zodat u en wij zeker weten dat de transitie niet tot verstoring in de dagelijkse processen leidt. Daarna kunnen klanten desgewenst eerst een testperiode doen met bijvoorbeeld hun systeem- of applicatiebeheerders, voordat tot uitrol naar medewerkers wordt overgegaan.

Tegelijk met de planning van het beschikbaar komen van de verschillende diensten zullen we ook aangeven welke aanpassingen u dient te doen in uw systemen. Dit zal veelal beperkt blijven tot het wijzigen van de url van de dienst die u wilt gebruiken.

Welk level eHerkenning?

Voor diensten waarmee vertrouwelijke informatie of persoonsgegevens ontsloten worden zal Solera eHerkenning level 3 vereisen. Dit sluit aan bij wat onder andere verzekeraars en de belastingdienst vereisen. Mogelijk zal voor enkele diensten een lager niveau nodig zijn. Als u voor u of uw medewerkers nu al eHerkenning wenst aan te vragen, dan kunt u overwegen om dit altijd op level 3 te doen, om te voorkomen dat u voor bepaalde diensten alsnog een nieuwe aanvraag voor een hoger niveau moet doen.

Meer informatie

Uitgebreide informatie vindt u ook op https://solera.nl/eherkenning. Daar kunt u ook uw vragen stellen als u de gezochte informatie niet kunt vinden. 

Voor zover u dat nog niet gedaan heeft verzoeken wij u op deze webpagina de contactpersoon binnen uw organisatie aan te melden, voor verdere afstemming en om deze persoon ook de eHerkenning nieuwsbrief te laten ontvangen.

Met vriendelijke groet,
Solera Nederland