Solera

View Original

Twee-factor authenticatie voor inloggen op Atosi

Vanaf 7 januari 2022 zijn Digitale Paspoorten niet meer geldig en kunt u hiermee ook niet meer inloggen op Atosi.  Atosi gaat over op twee-factor inlogmethode, om de veiligheid te vergroten. Vanaf half januari 2022 kunt u inloggen via twee-factor authenticatie (2FA); vanaf begin februari is het verplicht.

2FA is een aanvulling op uw code, gebruikersnaam en wachtwoord om de beveiliging van uw account op Atosi te verhogen. Wanneer u zich aanmeldt via 2FA, voert u zoals gebruikelijk uw code, gebruikersnaam en wachtwoord in, maar daarnaast ook een authenticaticode die alleen voor u beschikbaar is. Hiermee zijn de gegevens in uw account extra beveiligd.

Deze authenticatiecode kunt u per e-mail of in een authenticator app ontvangen.

Welke acties moet u ondernemen?

Om er zeker van te zijn dat u vanaf januari 2022 uw authenticatiemiddel via uw e-mail kunt activeren moet u er voor zorgen dat uw zakelijke e-mailadres correct in Atosi staat. Dit moet een individueel e-mailadres zijn, waar alleen u bij kunt. Dit garandeert een verhoogde veiligheid bij het inloggen op Atosi.

Op dit e-mailadres ontvangt u eind december ook aanvullende informatie met onder andere uw organisatiecode en gebruikersnaam. Deze sturen wij naar u omdat u wellicht gewend bent om in te loggen met uw digitaal paspoort en deze codes niet meer hebt.


Hieronder wordt uitgelegd hoe u uw e-mailadres kunt controleren en eventueel wijzigen:

Stap1: Als u op de homepagina bent, drukt u rechtsboven op de pagina op het tandwieltje. En drukt u vervolgens op ‘uw gegevens’.

Stap 2: Op deze pagina controleert u uw gegevens en zorgt u ervoor dat uw e-mailadres ingevuld is. Vul hier geen algemeen e-mailadres in van uw kantoor/bedrijf. Zorg er voor dat het uw individuele e-mailadres is waar alleen u bij kunt. Controleer daarnaast uw andere gegevens en druk op ‘opslaan’.


Hoe kunt u vanaf 7 januari 2022 op Atosi inloggen?

In Atosi is het straks mogelijk om een twee-factor authenticatie te activeren waardoor een dubbele authenticatie nodig is bij het inloggen op uw account. Een dubbele authenticatie (of 2FA) gebruiken houdt in dat na het wachtwoord een tweede authenticatie code ingevoerd moet worden.

Wij bieden vanaf januari 2022 twee methodes aan voor de 2FA:

  1. Een app op de smartphone, waarbij de authenticatiecode aangegeven wordt via een mobiele app op de telefoon. U heeft dan toegang nodig tot deze smartphone telkens wanneer u wilt inloggen op uw Atosi Account.

  2. Per e-mail, waarbij de authenticatiecode aangegeven wordt via een e-mail. U heeft dan toegang nodig tot een individueel e-mailadres dat gekoppeld is aan uw Atosi account. Het is daarom van belang om vóór 7 januari 2022 uw e-mailadres te controleren en te wijzigen als dat nodig is!

Op https://solera.nl/kennisbank-overzicht/handleidingen vindt u een handleiding hoe u 2FA kunt instellen. De handleiding is begin januari 2022 beschikbaar.

Heeft u verder nog vragen? Neem dan contact op met de servicedesk per e-mail: servicefs@solera.nl