eherkenning logo.jpg
 

Meer zekerheid over uw online identiteit, daarom gebruiken wij eHerkenning. Met eHerkenning identificeert u zich veilig en eenvoudig online. Het grote gemak is dat u met eHerkenning bij meerdere organisaties kunt inloggen. U hoeft dus minder wachtwoorden te onthouden. Veilig, makkelijk en betrouwbaar. Ga voor meer informatie naar www.eherkenning.nl.

GettyImages-182758908.jpg

Aanvragen eHerkenning

Stap voor stap nemen wij u mee in het aanvragen van eHerkenning

Het Digitaal Paspoort is in 1997 in de verzekeringsbranche geïntroduceerd door ADN (nu Solera). Het werkt als een elektronisch identiteitsbewijs. Het huidige Digitaal Paspoort voldoet echter binnenkort niet meer aan de securitynormen, omdat vanwege toenemende veiligheid- en privacy eisen twee-factor authenticatie de nieuwe norm wordt.

Het Digitaal Paspoort is al twintig jaar de branchestandaard. SIVI, als adviseur(hoeder) van de brancheafspraken en standaarden met betrekking tot authenticatie in de zakelijke verzekeringsmarkt, heeft eHerkenning reeds aangewezen als de nieuwe norm. Solera gaat dit volgen en zal in 2020 al haar diensten toegankelijk maken voor eHerkenning.

Met eHerkenning kun je veilig en vooral ook snel inloggen bij alle organisaties die zijn aangesloten op eHerkenning. Hierdoor hoef je dus niet voor iedere organisatie een ander inlogmiddel te gebruiken en te onthouden. Naast veilger is het dus vooral ook gemakkelijker voor de gebruiker.

Dienstverleners en gebruikers in de automotive en verzekeringsbranche die momenteel het Digitaal Paspoort toepassen en gebruiken, hebben tot halverwege 2021 de tijd om over te stappen op eHerkenning. Digidentity zal hen hierbij, namens Solera, ondersteunen om zodoende de toegang tot de diensten van Solera te waarborgen voor alle gebruikers.  


Nieuwe omgevingen voor eherkenning

Met de komst van eHerkenning dient u ook gebruik te maken van een andere url/webpagina om bij uw dienst uit te komen. Door te klikken op onderstaande button ziet u de meest recente pagina’s


eHerkenning_logo_transparant-1024x276.png
csm_181022_nieuwsbericht_campagne_5306060e0c.png

Tijdpad

Dienstverleners en gebruikers die het Digitaal Paspoort toepassen en gebruiken, hebben tot eind 2021 de tijd om over te stappen op eHerkenning.

eHerkenning kunt u aanvragen bij een Identity Provider van eHerkenning. Digidentity is er daar één van. (Momenteel werkt alleen de eHerkenning van Digidentity voor de Solera diensten en wordt er nog gewerkt aan de toegang via andere identity providers). Meer informatie kunt u vinden op:


Veel gestelde vragen

Hier treft u een overzicht van veel gestelde vragen aan en onze antwoorden daarop. We richten ons hierbij met name op de vragen die de toegang tot Solera diensten betreffen.
Staat uw vraag er niet tussen, stel deze dan in het formulier onderaan deze pagina.

  1. Waar kan ik eHerkenning aanvragen? 

    eHerkenning kunt u aanvragen bij een Identity Provider van eHerkenning. Digidentity is er daar één van. Zie https://www.digidentity.eu/sivi/eherkenning-org/. Wij verzoeken u om een portaalbeheerder/bedrijfsbeheerder binnen uw organisatie aan te wijzen om dit te regelen binnen uw organisatie.  
     

  2. Wat verandert er voor aanvragen, verlengen en opzeggen van Digitale Paspoorten en Bedrijfscertificaten?

    Vanaf september 2020 dient u Digitale Paspoorten en Bedrijfscertificaten aan te vragen of op te zeggen bij Digidentity.

  3. Wat zijn de kosten van  eHerkenning?

    De kosten voor eHerkenning worden bepaald door het gewenste security niveau en de provider die dit aanbiedt. Digidentity heeft met de verzekeringsmarkt afgesproken in 2020 de combinatie van eHerkenning en Digitaal paspoort tegen een gereduceerd  tarief aan te bieden.

  4. Waarom heb ik in 2020/2021 zowel eHerkenning als een Digitaal Paspoort nodig?

    De markt heeft gekozen voor een gefaseerde overgang. Niet alle partijen zullen gelijktijdig klaar zijn voor eHerkenning omdat zowel aanbieders van diensten als gebruikers verschillende migraties moeten uitvoeren.

  5. Aan wie moet ik eHerkenning, Digitale Paspoorten en Bedrijfscertificaten betalen?

    De kosten van eHerkenning betaalt u aan uw Identity Provider. De kosten van Digitale Paspoorten en Bedrijfscertificaten worden vanaf september 2020 door Digidentity gefactureerd.

  6. Hoe werkt het inloggen met eHerkenning?

    In de nieuwe situatie is bij het inloggen op (Solera) diensten een gebruikersnaam – wachtwoord nodig. Bij eHerkenning van Digidentity is het vervolgens nodig met een mobiele telefoon een QR-code te scannen , de zogenaamde 2-factor authenticatie. Dat betekent dat een mobiel nummer gekoppeld dient te worden aan eHerkenning. Deze koppeling vindt plaats bij de aanvraag van eHerkenning.

  7. Wanneer kan ik met eHerkenning inloggen bij Solera diensten

    Vanaf september 2020 maakt  Solera gefaseerd haar diensten ook toegankelijk voor eHerkenning.

  8. Tot wanneer kan ik met Digitale Paspoorten inloggen bij Solera diensten?

    In ieder geval tot april 2021 kunt u met uw Digitaal Paspoort bij Solera diensten inloggen.

  9. Waarom heb ik in 2020 nog een Digitaal Paspoort nodig?

    De Solera diensten worden in de loop van 2020 gefaseerd toegankelijk met eHerkenning. Voor producten die nog niet gemigreerd zijn heeft u in ieder geval nog een Digitaal Paspoort nodig.

  10. Moet ik voor nieuwe medewerkers nog een Digitaal Paspoort aanvragen?

    Als nieuwe medewerkers nog een Digitaal paspoort nodig hebben voor diensten die nog niet toegankelijk zijn voor eHerkenning dan kunnen zij vanaf 1 september 2020 alleen een nieuw digitaal paspoort aanvragen in combinatie met eH3 bij Digidentity.

  11. Wat verandert er in 2020 voor het toekennen van autorisaties Solera diensten?

    Uw organisatie heeft een portaalbeheerder voor het Selfservice Portaal van Solera nodig. Hier kunt u autorisaties inregelen, zodat u bepaalt welke medewerker bepaalde diensten mag gebruiken. V

  12. Waarom kunnen we de Digitale Paspoorten na 2021 niet blijven gebruiken ipv eHerkenning

    De markt heeft gekozen voor eHerkenning vanwege veiligheid en gemak. Het beschikbaar houden van Digitale Paspoorten naast eHerkenning zou de totale kosten ook onnodig doen stijgen. Solera onderschrijft de genomen besluiten en migreert daarom, ook voor schadeherstellers, de Digitale Paspoorten naar eHerkenning.

  13. Wat moet ik in mijn systemen aanpassen?

    Als u vanuit uw IT systemen een koppeling heeft met Solera diensten, dan zijn deze gekoppeld aan een URL. Wij informeren u zo spoedig mogelijk over de planning van de migratie van Solera diensten, zodat u de planning van de koppeling vanuit uw systemen hierop kunt baseren. U kunt de voortgang van de migratie volgen op https://solera.nl/eherkenning/urls

  14. Wanneer moet ik mijn systemen aanpassen?

    U kunt de koppeling naar een dienst aanpassen zodra de betreffende dienst gemigreerd is. Wij houden u van de voortgang op de hoogte, onder andere op www.solera.nl/eherkenning . Daarna heeft u tot april 2021 om uw koppeling te migreren.

  15. Hoe zorgt Solera ervoor dat iedereen op tijd op de hoogte is?

    Solera houdt haar klanten met nieuwsbrieven op de hoogte houden van de ontwikkelingen. Daarnaast worden op www.solera.nl/eherkenning  de actuele ontwikkelingen weergegeven. U kunt zich op deze pagina aanmelden voor de nieuwsbrief.

  16. Welk betrouwbaarheidsniveau is nodig voor de diensten van Solera?

    Voor diensten waarmee vertrouwelijke informatie of persoonsgegevens ontsloten worden zal Solera eHerkenning level 3 vereisen. Dit sluit aan bij wat onder andere verzekeraars en de belastingdienst vereisen.

Support

Informatie over het aanvragen, verlengen, gebruik en kosten van eHerkenning, Digitale Paspoorten en Bedrijfscertificaten vindt u op: https://helpdesk.digidentity.eu/hc/nl

Het service team van Digidentity kunt u bereiken op 070 – 700 7976 of via: https://helpdesk.digidentity.eu/hc/nl/requests/new

Handleidingen eHerkenning

Gebruikershandleiding inloggen bij Solera met uw eHerkenning of Digitaal Paspoort


Contactpersoon

Heeft u een vast contactpersoon binnen uw organisatie voor eHerkenning of bent u dat zelf? Dan kunt u via volgend formulier de contact gegevens aan ons doorgeven. U ontvangt dan ook de eHerkenning nieuwsbrief.

eherkenning nieuwsbrief

Bent u niet de vaste contactpersoon voor eHerkenning binnen uw organisatie maar wilt u wel op de hoogte blijven via onze nieuwsbrief? Vult u dan hieronder uw contactgegevens in.